Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg elleve kvinners opplevelser av aktivitetsplikten ved det de tre kvinnefengslene som finnes i Norge Sandefjord fengsel, Ravneberget fengsel og Bredtveit fengsels og forvaringsanstalt. Studien bygger på empiri fra intervjuer med disse kvinnene, og det er deres meninger og holdninger som kommer til syne. Med aktivitetsplikten menes de virksomheter som alle domfelte i norske fengsler har på dagtid jf. straffegjennomføringsloven § 3, tredje ledd. Den innsatte kan i hovedsak velge mellom arbeid, skole og programvirksomhet. Målsettingen med de ulike aktivitetene er, i følge St. meld. nr. 37 (2007-2008) og straffegjennomføringsloven, at den innsatte skal få nye kunnskaper og ferdigheter, noe som skal hjelpe han eller henne til å leve et liv uten å begå nye kriminelle handlinger. Aktivitetene er også ment å bedre muligheter for å få inntektsgivende arbeid etter soningsoppholdet. Hvordan kvinnene i utvalget opplever en vanlig arbeidsdag eller skoledag i fengsel blir sett i lys av tidligere forskning gjort på samme felt og med ulike teorier. Forøvrig vil det i diskusjonen om arbeid bli vektlagt hvordan lovgiver og kriminalomsorgen sier at arbeidsplassen skal være, og hva deres mål er med arbeidet.
Hvordan oppleves det å ha en arbeidsplass eller skolegang i fengsel? Kvinnene i mitt utvalg har forskjellige svar på spørsmålet, og forskjellig oppfatning om hva aktivitetsplikten innebærer. Det er ulike måter å forholde seg til fengselet, noe som kan gjenspeiles i hvordan man opplever og forholder seg til arbeidsdagen. Kvinnene i utvalget trekker selv frem ulemper og fordeler, gode erfaringer og dårlige erfaringer. Flere fremhever at arbeidsdagen er meningsfull. De liker arbeidsplassen og de kommer ut av fengsel med relevant erfaring i forhold til arbeidsmarkedet. De vektlegger hvordan de i fengsel også får en frihet på arbeidsplassen. De har en medbestemmelsesrett og en frihet i den forstand at ingen betjenter
VI
passer på hvordan de utformer og fullfører arbeidsoppgavene. Kvinnene godtar de regler som er i fengsel og opplever ikke institusjonen som nevneverdig disiplinerende.
På den andre siden har man de innsatte som ikke opplever arbeidsdagen som meningsfull, men heller som meningsløs og frustrerende. Det er ulike grunner til at noen av kvinnene har denne opplevelsen, men felles er at de opplever at arbeidsoppgavene ikke er relevant, og noen mener det er direkte negativt. Noen av kvinnene opplever ikke et arbeidsforhold, men en aktivisering. Likevel beskriver flere av kvinnene betydningen av fellesskapet som skaper en trygget og at det er viktig for selvfølelsen.
Flere av arbeidsoppgavene for kvinner er preget av tradisjonelle kvinneyrker. Hvordan opplever de elleve kvinnene å komme inn i kjønnsrettede jobber? Noen mener at fengselet og systemet ikke har utviklet seg, noe som også blir skrevet i St.meld. nr. 37 (2007-2008). Opplevelsen av å bli strukturert inn i hva noen oppfatter og definerer som tradisjonelt kvinnearbeid varierer. Noen mener det er diskriminerende. Hvorfor må de sy når de kunne bli satt til andre arbeidsoppgaver? På den andre siden er det flere som synes systuen er et godt og trygt sted. Hvorfor er ikke det tradisjonelle arbeidet "bra nok"?
I den andre tilnærmingen går jeg inn på skolen i fengsel. Skolen har en unik betydning for flere av kvinnene i utvalget. Skolen blir oppfattet som et pusterom fra fengselet, og et sted hvor man snakker med normale mennesker. Lærerne er ikke fengselsbetjenter, de går ikke med uniform, og det er en avstand fra det fengselsaktige. Skolen gir også en fornemmelse av en investering i seg selv og det gagner den innsatte selv. Fra tidligere forskning om de innsattes bakgrunn er det en overvekt av innsatte med lav utdannelse. Derfor blir skolen en viktig faktor for å nå myndighetenes mål om at den innsatte skal komme ut bedre skodd enn hva den innsatte var før hun eller han kom inn.
Programvirksomheten er et relativt nytt satsningsområde, som har et formål om å påvirke den innsatte slik at hun lærer seg nye evner til å påvirke seg selv. I oppgaven fokuseres det snarere på mangelen av programmer, og hva kvinnene synes om det.