Hide metadata

dc.date.accessioned2013-05-16T10:15:35Z
dc.date.available2013-05-16T10:15:35Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-04-04en_US
dc.identifier.citationFrugård, Marcela. Mellom public service og servicejournalistikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35618
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker utviklingen av fjernsynsmagasinet Puls sett i lys av allmennkringkastingsoppdraget til NRK. Prosjektet spør hvordan forbruker- og livsstilssemner blir transformert til populære og underholdende former i fjernsynet, samt hvordan dette lar seg kombinere med NRKs allmennkringkastingsoppdrag. Metodisk har jeg gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av 44 av Puls’ fjernsynssendinger fra 2002 – 2012, samt latt fire innslag fra programmet bli gjenstand for en kritisk diskursanalyse. I tillegg har jeg gjennomført en kort kvalitativ innholdsanalyse av NRKs nettsider for helse, forbruk og livsstil. Basert på disse undersøkelsene konkluderer jeg med at Puls har en høy grad av tematisk bredde, både hva gjelder sammensetningen innenfor de enkelte program og sammensetningen totalt sett. Puls har gitt helsebegrepet en romslig definisjon, som inkluderer mer enn sykdom og helsesektoren. Programmet utvikler også innhold med høy kvalitet og kredibilitet, gjennom bruk av eksperter og forskningsresultater. Med programmer som Puls kan NRK hente sin samfunnsmessige legitimitet ikke bare fra publikum som borgere, men også som forbrukere, pasienter og privatpersoner. Oppgaven konkluderer med at Puls harmoniserer med NRKs allmennkringkastingsoppdrag på flere ulike områder.nor
dc.description.abstractThis thesis sets out to map the development of the television magazine Puls in light of NRKs obligations as a public service broadcaster. The project seeks to analyse how consumer and everyday topics are transformed into popular and entertaining forms through prime time television, and partly on the Internet with its interactive and personalized feautures, and how this can be combined with NRKs public service obligations. Methodologically, I’ve conducted a quantitative content analysis of 44 of Puls' television broadcasts from 2002 to 2012. I’ve also conducted a qualitative content analysis of four different programs from Puls through the method of critical discourse analysis. In addition I’ve completed a short qualitative content analysis of NRK's web portal “Helse, forbruk og livsstil”. Based on these studies, I conclude that Puls has a high degree of thematic breadth, both in terms of composition within the individual program and the composition as a whole. In Puls the definition of health is spacious. The program also develops high-quality content and credibility, through the use of experts and research results. Through television magazines like Puls NRK can collect their social legitimacy not only from the audience as citizens, but also as consumers, patients and private persons. The paper concludes that Puls harmonizes with NRK's public service mission in several different areas.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMellom public service og servicejournalistikk : En studie av fjernsynsmagasinet Puls sett i lys av allmennkringkastingsoppdraget til NRKen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-05-15en_US
dc.creator.authorFrugård, Marcelaen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Frugård, Marcela&rft.title=Mellom public service og servicejournalistikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34028en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo177720en_US
dc.contributor.supervisorTerje Rasmussenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35618/1/Frugard_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata