Abstract
Formål:
Artikkel: Å kartlegge studiesykepleieres funksjon, tittelbruk, hvilke arbeidsoppgaver de involveres i og hvilke arbeidsoppgaver de mener er viktige. Refleksjonsoppgave: Å redegjøre for noen av studiesykepleiernes største utfordringer i dag, med utgangspunkt i resultat fra masterartikkelen: Studiesykepleiere-hvem er de og hva gjør de?.
Teoretisk forankring:
Artikkel: Det er ikke funnet artikler som beskriver studiesykepleiere i Norge, men noen er funnet fra utlandet. Det ble derfor besluttet å gjennomføre en surveyundersøkelse av studiesykepleiere i Norge. Refleksjonsoppgave: Funn fra litteratursøk og resultat fra surveyen er benyttet som grunnlag for refleksjon.
Metode:
Artikkel: Studien har en kvantitativt, deskriptiv design. Anonym Web-basert surveyundersøkelse ble gjennomført blant 59 studiesykepleiere ved tre universitetssykehus i Norge. Respondentene svarte på et skjema med 86 bakgrunns og- arbeidsrelaterte spørsmål.
Refleksjonsoppgave: Litteratursøk og resultat fra surveyen ble benyttet.
Resultat:
Artikkel: Studiesykepleier er vanligste tittel (63 %). Studiesykepleierne er mest involvert i gjennomføringen av en studie, sammenlignet med planleggingsfasen. Majoriteten (83 %) mener datainnsamling er en svært viktig oppgave, og 72 % mener det samme om innhenting av samtykke. Flertallet (83 %) ønsker seg en egen faggruppe. Refleksjonsoppgave: Mangel på fellesnevnere som tittel, skolering, faglig posisjon og faggruppe lar gruppen forbli uklar for utenforstående. Fraværet av disse rammene ser ut til å være hindre for gruppens utvikling.
Konklusjon:
Artikkel: Studiesykepleie var den mest brukte tittelen, men flere andre titler brukes og bidrar således til å opprettholde forvirring over hvem studiesykepleiere er. Studiesykepleiere i Norge involveres i forskningsprosessens tre faser, slik de også gjør i utlandet. De mener selv at oppgaver knyttet til gjennomføringen er viktigst for dem. Refleksjonsoppgave: Etablering av faggruppe kan være en mulig vei og gå for å synliggjøre gruppens fellesnevnere, og slik bidra til økt anerkjennelse blant andre sykepleiere.
Nøkkelord: forskningssykepleier, kliniske studier, studiesykepleier, studiesykepleiers oppgaver, tittel.
Purpose:
Article: To investigate the Study Nurses function; titles, what tasks they are involved in and believe are important. Essay: To account for some big challenges of today, based on the findings from the master article;Study nurses: Who are they and what they do?
Literature Review:
Article: Some studies have been carried out on International Study Nurses. However, no articles have been found in Norway. Therefore, it was decided to conduct a survey of Study Nurses in Norway. Essay: Findings from the literature review and results from the survey is the basis for reflection.
Method:
Article: A quantitative, descriptive design is used. Anonymous Web-based survey was conducted using 59 Study Nurses across three large University Hospitals in Norway. Respondents completed a form with 86 background and work-related issues. Essay: Literature review and results from the survey were used.
Results:
Article: 63% use the title Study Nurse. They are more involved in the actual implementation than in the planning phase of a study. The majority (83%) report data collection as a very important task, and 72% say the same about the granting of consent. The majority (83%) want to establish a Professional Group. Essay: Lack of features; title, education, professional position and professional group, limits clarity to the group, slowing down the groups development.
Conclusion:
Article: Study Nurse was the most common title. Other titles are used and may therefore contribute to the confusion of the group. As with Study Nurses worldwide, Norwegian Study Nurses are involved in the three phases of the research process. Tasks related to implementation are important to them. Essay: Establishment of a Professional Group can be a possible way to highlight the groups common features, thus contribute to greater recognition.
Key words: research nurse, clinical studies, study nurse, study nurses tasks, title