• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kartlegging av psykopatologi hos førskolebarn : Psykometriske egenskaper ved det diagnostiske intervjuet The Preschool Age Psychiatric Assessment

Gjerløw, Julie Ruud; Kielland, Anne Eng
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
ruud-kielland-hovedoppgave.pdf (420.3Kb)
Year
2012
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33736

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2850]
Abstract
Bakgrunn: Formålet har vært å undersøke de psykometriske egenskapene til det

intervjuerbaserte, diagnostiske foreldreintervjuet The Preschool Age Psychiatric Assessment

(PAPA). Instrumentet kartlegger psykopatologi hos barn mellom to og fem år. Interrater- og

test-retestreliabilitet, og intervjuets konvergerende og divergerende validitet, har blitt

undersøkt. Oppgaven bygger på datamateriale fra forskningsprosjektet Preschool ADHD:

Early characteristics, developmental trajectories, risk- and protective factors in a prospective

birth cohort (forkortet ADHD-studien) som er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalt

Folkehelseinstitutt og Oslo universitetssykehus HF. Alle andregangsintervjuer i testreteststudien

ble gjennomført av forfatterne. Øvrig data ble innsamlet av forskningsassistenter

(inkludert forfatterne) i ADHD-studien. Metode: Totalt 79 intervjuer ble inkludert i utvalget

for interrateranalyser. Intervjuene ble reskåret. 50 barn deltok i test-reteststudien, og deres

foreldre ble intervjuet ved to anledninger med gjennomsnitt 16 dagers mellomrom. De samme

foreldrene besvarte Early Childhood inventory-4 (ECI-4). Resultat: For symptomkategoriene

var det god interraterreliabilitet. Nivåene varierte mellom 0.38 og 0.84 på kategoriske

variabler målt med Cohens kappa. På kontinuerlige variabler var nivåene mellom 0.21 og 1.00

målt med intraklassekorrelasjon. Resultatene viste varierende test-retestreliabilitet, med nivåer

på 0.31-0.58 for kategoriske variabler målt med Cohens kappa, og 0.41-0.82 på kontinuerlige

variabler målt med intraklassekorrelasjon. Den divergerende validiteten var god når barn med

og uten signifikante symptomer ble sammenlignet. Den konvergerende validitet viste

varierende og svakt samsvar for kategoriske skårer. Konklusjon: Funnene i studien indikerer

tilstrekkelig gode reliabilitetsegenskaper for videre bruk av PAPA i klinikk og forskning.

Tilstrekkelig reliabilitet muliggjør undersøkelse av validiteten av diagnostiske nosologier og

epidemiologisk forskning på førskolebarn. Forskjellen i stabilitet og validitet målt i kategorier

og dimensjoner tyder på svakheter ved bruk av de gjeldende diagnostiske kategoriene på

førskolebarn.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy