• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan temperament hos skolebarn predikere personlighet hos ungdom? : En longitudinell sammenligningsstudie mellom temperamentsdimensjoner hos 7-9 åringer og personlighetstrekk hos 15-17 åringer.

Frøkedal, Anne Marie
Master thesis
View/Open
anne-marie-frokedal-hovedoppgave.pdf (398.8Kb)
Year
2012
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33701

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2850]
Abstract
I denne studien har kontinuitet og predikerbare sammenhenger mellom skolebarn og ungdom blitt undersøkt i et utvalg på 100. Studien har brukt data fra PRAD-prosjektet (Lilljeqvist, Smøreide og Falleide, 2002; Schneider og Edelstein, 1990). Utvalget til dette prosjektet ble hentet fra barn født på Ullevål universitetssykehus i perioden mars 1981 til februar 1984. Med bakgrunn i immunologiske tester og familieanamnese ble det trukket ut 250 barn, som ble intervjuet ved fire tidspunkt (T1 til T4) med ulike tester, inkludert temperament og

personlighetstester. I denne studien ble det anvendt data som målte temperamentdimensjoner ved T3 og data som målte personlighetstrekk ved T4. T3 omfattet barn i alderen syv til ni år. T4 omfattet barn i alderen 15 til 17 år, som ble definert som ungdom. Innsamling av

temperamentsdata ble utført med bruk av The Middle Childhood Temperaments Questionnaire (Hegvik, McDevitt og Carey, 1982), som bygger på Thomas og Chess (1977) sin temperamentsmodell. Personlighetsdata ble innsamlet med bruk av 5PF (Engvik, 1993)

som er en norsk oversettelse av femfaktormodellen (McCrae og Costa, 1996). I denne studien har personlighetsfaktorene i 5PF blitt oversatt i henhold til de norske benevnelse i femfaktormodellen. Statistisk styrke på relasjoner mellom temperament og personlighet ble undersøkt med Pearson produkt-moment korrelasjonskoeffesient, to-halet test. Prediksjoner ble undersøkt med Stepwise multippel regresjonsanalyse. Det ble til sammen utført fem regresjonsanalyser, hvor hver av de fem personlighetstrekkene var avhengige variabler, og de samme ni temperamentsdimensjonen var uavhengige prediktor variabler. Statistisk signifikant nivå ble satt til 0,05. Resultatene viste kontinuitet mellom tre personlighetstrekk og fem temperamentsdimensjoner. Aktivitetsnivå ble knyttet til økt Ekstroversjon. Stemningsleie og Tilpasning ble knyttet til nedgang i Medmenneskelighet, hvor Tilpasning også ble knyttet til økt Åpenhet. Tilnærming-tilbaketrekning ble knyttet til nedgang i Åpenhet. Aktivitetsnivå predikerte økning i Ekstroversjon, Stemningsleie predikerte nedgang i Medmenneskelighet og Tilpasning predikerte redusert Åpenhet. Samtlige signifikante sammenhenger viste moderate effektstørrelser, og varierte i styrke fra 0,20 til 0,28 (Hemhill,

2003). Resultatene i denne studien viste en noe begrenset sammenheng mellom temperament og personlighet som i stor grad kan knyttes til svakheter ved vurderingsmetode for temperament. Denne studien har også avdekket sammenhenger som står i motsetning til funn i andre studier, noe som kan forstås ut i fra kritikk som særlig har vært rettet mot temperamentdimensjonene Stemningsleie og Tilnærming-tilbaketrekning.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy