Abstract
Oppgaven tar for seg fylkesmannens klagesaksbehandling av klager etter pasientrettighetsloven og kommunehelsetjenesteloven i et rettssikkerhetsperspektiv. Avhandlingen tar utgangspunkt i tidligere forskning på fylkesmannens klagesaksbehandling, og inngår i et forskningsarbeid om klageordninger i forvaltningen ved institutt for kriminologi og rettssosiologi, Universitetet i Oslo.
Studien kombinerer en gjennomgang av rettsregler knyttet til fylkesmannens klagesaksbehandling på helserettens område med intervjuer av saksbehandlere og brukerorganisasjoner i tre utvalgte fylker for å frembringe kunnskap om klagesaksbehandlingen. Gjennom studien er det frembrakt kunnskap om flere sider av fylkesmannens saksbehandling, herunder en analyse av saksmengden, hvem som benytter seg av klageadgangen, saksbehandlingstid, pasienters rolle i klagesaksbehandlingen, vektleggingen av hensynet til det kommunale selvstyret og klageutfall og valg av avgjørelsesform.
Med et rettssosiologisk perspektiv er spesielt det lave antall klager og uensartet praksis i klagesaksbehandlingen identifisert som sentrale problemstillinger.