Sammendrag
Denne oppgaven er inspirert av Jorunn Møller sin forskning der hun bruker begrepet dilemma som analyseverktøy for å forstå og forklare noe av den kompleksiteten rektorer opplever i sin hverdag. Oppgaven plasserer seg inn i et forskningsfelt som bruker dilemmaperspektiv for å belyse ledelse og læring i skolen. Møller står sentralt i norsk kontekst (1995;1996;2004). Fra engelskspråklig litteratur på feltet viser jeg til Ball (1987), Berlak og Berlak (1981), Cuban (1992) og Wildy og Louden (2000). Oppgavens problemstilling lyder som følger; Hvordan kan rektorers opplevde dilemmaer i deres lederpraksis gi økt innsikt og forståelse av ledelse i skolen?
I oppgaven belyses det teoretiske perspektivet på ledelse gjennom Sørhaug (1996) og Gronn (2011). Samfunnsutvikling og skolepolitiske føringer har ført til endring i krav og forvent-ninger til rektor. Gjennom Stortingsmeldinger (nr.31 Kvalitet i skolen; nr. 19 Tid til Læring) og grunnlagsdokumenter for Rektorutdanningen kommer statlige forventninger til rektors arbeid til utrykk. En av mange forventninger til rektor er å tåle og håndtere dilemmaer på en konst-ruktiv måte. Jeg formulerte tre forskningsspørsmål som besvares i oppgaven; 1) Hvilke situa-sjoner opplever rektor som dilemmaer? 2) Hvordan håndterer rektor dilemmasituasjoner? 3) Hvordan kan rektorenes beskrivelser kaste lys over rektorarbeidet?
For å svare på problemstillingen har jeg intervjuet fem barnetrinnsrektorer fra tre ulike kom-muner på Østlandet. Funnene viser at informantene i liten grad opplever seg presset av for-ventninger fra sentrale myndigheter. Rektorene forteller om dilemmaer som har flere likhets-trekk med det Møller fant i 1995. Jeg fant at Møllers overordnede kategorier, lojalitets- og styringsdilemmaer, også kunne være dekkende for min funn. Mine funn viser at rektorene opplever dilemmaer knyttet til ledelse av personalet, prioritering av ressurser og arbeidsopp-gaver, juridisk uklarhet og lojalitet. De mest slående likhetene med Møllers funn fra 1995 passer inn i kategorien "krav versus støtte". Min analyse viser at rektor fremdeles opplever at hun mangler strategier og verktøy for å legge til rette for utvikling og læring hos dugelige lærere når disse opptrer med lite tilfredsstillende evne, holdning, handling eller forståelse i møte med elever.
Oppgaven belyser dilemmasituasjoner som rektorer erfarer i sin hverdag, og hvordan de hånd-terer dilemmaer. Gjennom analyse og drøfting peker jeg på utfordringer, men også på hvordan økt kunnskap og kompetanse kan styrke rektorers evne til å se sitt handlingsrom.