Abstract
Muhammed-karikaturene ble trykket i Jyllands-Posten i september 2005. Karikaturene vakte ikke større oppmerksomhet i Norge før redaktør i Magazinet, Vebjørn Selbekk, i januar 2006 valgte å trykke en faksimile av tegningene. Trykkingen, sammen med et arbeid fra danske imamer for å gjøre tegningene kjent på global basis, gjorde at karikatursaken eksploderte i februar 2006.
I september 2012 ble YouTube-filmen Innocence of Muslims dubbet til arabisk, noe som igjen blåste liv i karikatursaken. Fra 2005 til 2012 har det flere ganger skjedd at noen har ønsket å krenke islam, hvilket i mange tilfeller har fått lignende utfall. Jeg har, gjennom å se på to utvalgte perioder, utforsket hvorvidt ytringsfrihetens grenser nå tolkes som å gå ved krenkelse av religion, særlig islam. For å granske denne hypotesen har jeg analysert artikler fra 4 aviser, 265 artikler totalt, hvorav 33 er plukket ut til en dypere argumentasjons- og retorisk analyse.
Hvorfor er det så viktig å ha lov til å krenke religion? Eventuelt hvorfor er det så viktig å ta hensyn til religiøse følelser? Dette er spørsmål jeg ønsker å besvare i denne masteroppgaven.
The Muhammed-caricatures were published in Jyllands-Posten in September 2005. They did not raise attention in Norway until the editor of Magazinet, Vebjørn Selbekk, decided to reprint the caricatures in January 2006. This, along with the extensive work of some Danish imams to give the caricatures a global audience, caused the matter to explode in February 2006.
In September 2012, the YouTube film Innocence of Muslims was dubbed in Arabic, which again caused the matter to resurface. From 2005 until 2012 there have been several incidents were people have offended islam, and where the outcomes have been similar. I have, by viewing two chosen periods, explored whether freedom of expression today is interpreted to be limited by defamation of religion, especially islam. To scrutinize this hypothesis I have analyzed articles from 4 newspapers, 265 articles in total, of which 33 are chosen for an argumentation and rhetorical analysis.
Why is it so important to be able to offend religion? Or, why is it so important to respect religious sentiments? These are questions I seek to answer in this master thesis.