Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er en kvalitativ studie som bygger på semistrukturerte intervjuer med 7 pasienter i alderen 17- 21 år som alle er pasienter ved Psykiatrisk Ungdomsteam (PUT). Formålet med studien er å etablere kunnskap om unge pasienters tanker om og erfaringer med bruk av videregående skole som arena for poliklinisk rusbehandling, og å undersøke hvorvidt et slikt tilbud kan ha betydning for oppstart i behandling og forebygge drop-out.
Tidlig intervensjon og mer tilgjengelige tjenester for barn og unge er et satsningsområde innenfor rusfeltet (Helsedirektoratet, 2009). Samtidig viser forskning at ungdom i liten grad kommer i kontakt med behandlingsapparatet før de har utviklet et alvorlig rusproblem (Kvello, 2006). Poliklinisk behandling av pasienter med rusproblemer karakteriseres ofte av at pasienter ikke møter til avtaler. Pasienter i aldersgruppen 16-23 år er en av gruppene som har størst frafall. Frafallet varierer blant annet med organiseringen av tilbudet og jeg vil i denne studien undersøke pasientenes erfaringer med å benytte skolen som arena, spesielt med tanke på oppstart i behandling og forbygging av drop-out fra behandling.
Studien fant at kort ventetid, ubyråkratisk henvisningsprosess, avtalefrekvens tilpasset den enkeltes behov og at tilbudet er gratis; er strukturelle forhold ved PUT sitt generelle behandlingstilbud, som fremmer motivasjon for oppstart i behandling. Å motta rusbehandling på skolen beskrives som trygt, tilgjengelig, tilhørighetsskapende og lite fremmedgjørende. Noe som kan bidra til at ungdom bli værende i behandling.
Videregående skole oppleves som en godt egnet arena for rusbehandling, som bidrar til økt tilgjengelighet til PUT og til å bygge ned terskler for oppstart i behandling, og å forebygge drop-out. Studien viser at videregående skole er; om ikke unik, så i hvert fall en godt egnet arena ikke bare for primær og sekundærforebygging av rusproblemer, men også for tertiærforebygging. I form av poliklinisk rusbehandling til ungdom som er i en eksperimenteringsfase, eller på et tidlig tidspunkt i utviklingen av et rusproblem. Tradisjonell PUT behandling kombinert med bruk av videregående skole som arena, har potensialet til å kunne nå ungdom på et tidlig tidspunkt, før de har utviklet en mer alvorlig rusproblematikk. Økt rus - og handlingskompetanse blant lærere og helsesøstre, de som ser ungdommen til daglig, er imidlertid en forutsetning for at videregående skole skal fungere som en arena for tidlig intervensjon og poliklinisk rusbehandling.