Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av den iranske revolusjonen med valgt periode 1978 – 1980. Hovedfokuset blir å analysere motiver og roller som de ulike politiske grupper og samfunnsklasser hadde under revolusjonen.
Denne oppgaven er ikke ment i den forstand til å medbringe seg nye funn som ikke kan ha fremkommet fra tidligere forskning, da både den iranske revolusjonen og de temaene som er drøftet i denne oppgaven har vært analyseenheten for mange andre forskere. Derfor er det på sin rette plass å si at denne studien baserer seg på eksisterende forskning om dette teamet men har et målrettet fokus på enkle variabler som former seg i noen politiske grupper og samfunnsklasser, Xomeini som en ledende aktør, den media typen som ble brukt i Iran for å fremme mobilisering og ikke minst måten den iranske revolusjonen ble fremhevet på i den britiske pressen i de uilke tidsrom under revolusjonen.
I en ganske kortfattet versjon oppstod den iranske revolusjonen som følge av både politisk undertrykking og dårlige sosiale og økonomiske forhold. Etter som årene passerte ble situasjonen verre for mange samfunnsklasser, og arbeidsledighet, lav lønn, dårlige bo forhold, mangel på innlagt vann, elektrisitet og helse tjenester er stikkordene for det som forårsaket hat og misnøye blant folket mot sjah regimet.
Den iranske revolusjonen kan nok kalles for en by – revolusjon i det innbyggerne fra byene går sammen og gjør opprør. Og den måten disse samfunnsklassene blir mobilisert på for opprør er interessant i det politiske grupper kommer inn i bildet. Når disse politiske gruppene har vært under press og blitt undertrykt av sjah regimet for lang tid, var dermed deres roller ikke slik man kunne tenke seg. Nesten alle de politiske gruppene som er drøftet i denne oppgaven var nødt til å etablere en forbindelse med Xomeini for å kunne nå folket. Xomeini blir en ledende aktør som etter hvert tar lederskapet for revolusjon. Den rollen som Xomeini og ‛olamā spiller under revolusjonen baner derfor veien for at en islamsk republikk blir til.