Abstract
I denne avhandlingen undersøker jeg drømmemotivets funksjon i islendingesagaer. Beskrivelser av drømmer forekommer ofte i islendingesagaer, og de gir vanligvis et frempek til ting som kommer til å skje. Sagadrømmer går alltid i oppfyllelse, og de blir gjennomgående oppfattet som viktige i samfunnet som beskrives. Drømmene spår altså fremtiden, men ikke direkte: de inneholder symboler og elementer som ikke hører hjemme i det realistisk
skildrede landskap som islendingesagaene er satt inn i.
I undersøkelsen kombinerer jeg strukturalistisk litteraturanalyse og semiotisk teori for å analysere drømmemotivet. Først ser jeg på motivets utforming og innholdselementer i et større tekstmateriale. Hovedtyngden i oppgaven ligger på en tekstanalyse av to sagaer som
inneholder spesielt mange drømmer: Gísla saga Súrssonar og Laxdoela saga. Resultatene fører til en tolkning av motivet som en form for mental reise, der en person i søvne krysser grensen til en annen verden. I denne verdenen finnes det kunnskap om fortid og fremtid, og
drømmeren kan møte på fantastiske vesener og symbolske dyr og objekter. Disse symbolene har betydning i ulike fortolkningstradisjoner eller semiotiske rom: de vekker assosiasjoner til førkristen mytologi og folketro, men kan igjen har andre betydninger i kristen og litterær tradisjon. Jeg argumenterer for at dette kan ha vært en bevisst strategi i møte med et samtidig publikum. Islendingesagaene trekker linjer til både en mytisk fortid og en større, kristen verdenshistorie. Sagaene forteller om folk som skal ha levd på Island i førkristen tid, men kan også leses allegorisk. Drømmene, som viser sitt budskap gjennom universelle
og flertydige symboler, fungerer som en pekepinn for å trekke lesningen opp til et høyere nivå.
i