Abstract
SAMMENDRAG
Verdibasert ledelse er en populær ledelsesmetode som setter fokus på verdier som samlingspunkt i en organisasjon. Lederstyrte prosesser skal definere nøkkelverdier som medarbeiderne kan enes om. Intensjonen er at medarbeideren skal gjøre verdiene til sine egne, slik at de kommer til uttrykk i praksis. Det er en utfordring å samle de ansatte på tvers av profesjonsgrenser og med ulike personligheter, om verdier. Hvordan skal en organisasjon gå fram for å finne de grunnleggende verdiene som alle kan jobbe sammen om? Hva kan ledelsen gjøre for at verdiene skal m�te hver enkelt medarbeider slik at hun gjør verdien til sin og synliggjør den i sitt arbeid?
Intensjonen med verdibasert ledelse er viktig, spesielt i vår samtid, men metoden må søke støtte i annen teori slik at den ikke bare blir pene ord i strategiplanene eller markedsmaterialet. Moralfilosofen Alasdair MacIntyres dydsetiske teorier kan være en slik hjelp. Dydsetikk har sitt utgangspunkt i praksis, og fokuserer på individet som en del av et fellesskap. Oppgavens problemstilling er derfor: På hvilke måte blir metoden verdibasert ledelse utfordret av teoriene om dydsetikk?
Problemstillingen belyses og diskuteres ut fra en studie basert på intervjuer med sykepleiere og fysioterapeuter som alle arbeider ved den samme rehabiliteringsinstitusjon, kalt Rehabiliteringssenteret. Institusjonens ledelse har valgt ansvar for egen helse som en av sine nøkkelverdier. Rehabiliteringssenteret står overfor flere dilemmaer i møte med verdibasert ledelse. Et hoveddilemma er en grov diskrepans mellom ledelsens definisjon av verdien og de ansattes definisjon.
MacIntyre er peker på fem hovedpunkter som utfordrer verdibasert ledelse ved rehabiliteringssenteret.
1) Dydsetikk kan synliggjøre det som skjer innenfor rammen av Rehabiliteringssenteret som sosial praksis.
2) Dydsetikk fokuserer på at individet og dets roller er en enhet. En kan ikke skille fysioterapeuten Anne fra personen Anne. Skjønn og dømmekraft er vesentlig i møte med pasienten.
3) Dydsetikk fremhever dydene som en forutsetning for at verdiene skal komme til uttrykk i praksis.
4) Dydsetikk peker på fortellerformen som et viktig element for å forstå seg selv og andre. Den synliggjør både rasjonelle og det irrasjonelle aspekter, følelser og fornuft, handlingen og tankene bak.