Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:28:38Z
dc.date.available2013-03-12T13:28:38Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-10en_US
dc.identifier.citationBrevig, Henriette. Kunnskap i handling - kristologi i bruk. Spesialoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32882
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg empowerment-tenkingen, kritisk teori og ansvarliggjøring. Begrepene er i bruk som metodiske verktøy for presten, til hjelp for å fremme livsmot i møte med sykdom og vanskeligheter. Hva handler det om å være prest og bemyndiger? Det handler om å lytte nøye til hva personen forteller, for så å hjelpe, understøtte og sette personen i stand til å identifisere og språkliggjøre egne problemer og behov. Det handler om å hjelpe vedkommende til å sette ord på følelsesregisteret og tillate så vel gleden, vreden, sorgen og smerten å komme til uttrykk. Det handler om å respektere og aktivere personens allerede innlærte viten og hjelpe til med å fremme egen og andres bevissthet om maktbalanser. Det handler om å utvikle og styrke hverandres evner til kritisk tenkning og til å se på det å utdanne, formidle informasjon, kunnskap og erfaringer som et gode og ingen trussel. Det handler om å skape trygge omgivelser og rammer for å utforske og være i disse prosessene, eller til å trene på å være i dem. Det handler om å hjelpe til med å skape gjenkjennelse og motivasjon til å utforske og skape meningsfulle veier til beslutninger, valg og handling. Det handler om gjensidig hjelp og forsvar for vår kamp for menneskerettigheter og kollektive strategier. Det handler om gjennom refleksjon å tenke mulige resultater opp mot fordeler, ulemper og konsekvenser, ut i fra ulike handlingsalternativer, og det handler om å legitimere, anerkjenne og styrke eksisterende krefter, som allerede fins i den enkelte, i dennes eksisterende nettverk eller i andre naturlige støttesystemer. Poenget er at empowerment tenkingen hjelper oss til naturlig å tenke alt dette i vårt møte som et bakteppe vi som aksjonsforskere kan aktiverer og tilpasser den konkrete situasjonen. Dermed har vi en rekke ulike verktøy til bruk i vårt arbeide for å hjelpe til med å fremme livsmot og ansvarliggjøring, samtidig som vi har en grunnleggende holdning som gjennomsyrer oss og kommer til uttrykk i vårt anvendte menneskesyn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunnskap i handling - kristologi i bruk : Empowerment, kritisk teori og ansvarliggjøringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-08-24en_US
dc.creator.authorBrevig, Henrietteen_US
dc.subject.nsiVDP::150en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Brevig, Henriette&rft.title=Kunnskap i handling - kristologi i bruk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Spesialoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37874
dc.type.documentSpesialoppgaveen_US
dc.identifier.duo40588en_US
dc.contributor.supervisorKjetil Hafstaden_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32882/1/TEOLx4901.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata