Abstract
Kvinnen som leter etter mynten og mannen som leter etter sauen har tradisjonelt blitt forstått som paralleller. Men hva innebærer dette? Mannen hadde hundre sauer og kvinnen ti små mynter. Begge fortellingene handler om noe som blir mistet og funnet igjen og deretter en stor fest for å feire denne gleden. Kan en stresset kvinne som feier huset sitt være et like godt bilde på Gud som en gjeter? Hvordan har disse to fortellingene blitt forstått likt eller ulikt? Eventuelt hvordan kan de være kjønnsparalleller? Denne oppgaven diskuterer feminine og maskuline bilder i lignelser i Lukasevangeliet. Jesu budskap gjennom lignelser og bilder er med som viktig bakgrunnsinformasjon. Den tvetydige framstillingen av kvinner i Lukasevangeliet viser at det er mulig å forstå fremstillingen av en kvinne relativt positivt, men selvfølgelig ikke uten å glemme at hun er definert innenfor en mannlig verden.
I denne oppgaven er betydningen av hvilke sosiale og kulturelle bilder som får representere Guds relasjon til syndere helt avgjørende. Hvordan er de mannlige og kvinnelige bildene en representasjon av dette og hva slags forhold får de seg i mellom? Tekstene blir tolket ut ifra fire ulike vinkler; indre tekststruktur, intertekstualitet, sosial og kulturell struktur og ideologisk struktur. I teksten selv blir lignelsen beskrevet som at den tilsvarer den samme gleden i himmelen over en synder som vender om. Oppgaven vektlegger disse hverdagslige bildene gjennom sammenligningen av Guds relasjon til syndere. Til slutt spør jeg hvordan dette bildet fungerer som et bilde på at Gud kan miste noen i utgangspunktet.