Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et feltarbeid utført på en urfolksfestival i Nord-Norge; Riddu Riđđu Festivála . ”Riddu Riđđu” er samisk for ”liten storm på kysten”, og gjenspeiler festivalens og samenes lange, krevende kamp mot fortidens fortrengninger av samiskhet. Festivalens formål er å synliggjøre en sjøsamisk identitet og kultur . ”Identitet” er et svært omdiskutert begrep som flere har forsøkt å definere, men hvor det så langt har ført til flere forskjellige forståelser. I stedet for å fastlåse meg til en identitetsdefinisjon vil jeg ha en løsere forståelse av begrepet ved å ”leke” med flere forskjellige identitetsforståelser. Jeg vil med andre ord la det være rom for flyt som vil innebære en utprøving hvor målet er uklart, men hvor noe kan skje.
Festivalen har jeg tolket som et årsritual og derfor som en rituell prosess. Jeg vil bevege meg tematisk mellom tid og beretninger hvor beskrivelsene av festivalen er valgt og konstruert av meg. Beskrivelsene jeg gjengir er delt inn i kategorier som er analytiske tillegges derfor stor vekt. Jeg har sett på rituelle prosesser som fant sted på festivalen med antropologen Victor Turners prosessanalyse som det overordnede perspektivet.
Festivalen består av flere rituelle rom som har forskjellige rammer i forhold til ”identitet”. Folk beveger seg fritt mellom disse rommene og velger selv hvilke rom de ønsker å oppsøke. Måten festivalens rituelle fremstilling beror på bygger sådan på en endringsprosess som skjer under en liminal fase. Det er dette endringsarbeidet jeg bygger oppgaven på.
Min hovedmålsetning for oppgaven er å undersøke hvorvidt Riddu Riđđu Festivála bidrar med et fritt rituelt rom hvor utprøvelser av samisk identitet gjøres.