Abstract
I min avhandling har jeg befattet meg med vridninget mot selvet som autoritet i religiøse spørsmål. Dette har jeg undersøkt ut i fra vår "senmoderne" kontekst, med spesiell vekt på massekommunikasjon og massemedier. Jeg har interessert meg for internetts kultur for deltagelse og dets evne til å gjøre det religiøse mangfoldet tilgjengelig, og har dermed sett på internetts samspill med etablert religion og mer flytende "åndelighetssøken". For å nærme meg dette fenomenet har jeg benyttet meg av teoretikere som mener at denne levende religiøsiteten ikke vil bli borte, men snarere endre form og komme til uttrykk på nye måter. Jeg har benyttet forskerer på feltet religion og massemedie og internett for å se deres oppfatning av moderne religionssøking.
For å undersøke dette empirisk har jeg tatt utgangspunkt i en cyber-religion som finnes kun på internett. Dette er en kjendiskult basert på 50-talls filmregissøren Edward D. Wood Jr. (1924-1978), som er mest kjent for filmen Plan 9 from Outer Space, som har blitt kåret til tidenes dårligste film i boken The Golden Turkey Awards. Wood selv ble utnevnt til tidenes dårligste regissør. Dette grunner i ytre feil og mangler som svært dårlige effekter, lave budsjett og til tider dårlig fugerende samarbeide med skuespillere og produsenter. Til tross for dette har han en stor tilhengerskare og blir sett på som en kultfigur. En av dem som ser forbi hans filmers "skjønnhetsfeil" er Steve Galindo. Han ser en messias-skikkelse i Ed Woods person og har startet internettkirken Ed Wood Church.
Steve Galindo er øverste biskop for kirken, og samarbeider med et "Board of Woodian Reverend". Kirken har nesten 4000 medlemmer, som kalles Wooditter og et betydelig antall førende læresetninger. De har sin egen tidsregning, opererer med online-dåp og har et samtaleforum på internettportalen Yahoo. Woodittene mener det finnes skjulte budskap i Woods filmer, og henter sin sitt fundament for etikk og visdom her.
Reverend Steve Galindo har bakgrunn som katolikk, og sammen med sin interesse for klassike B-filmer, danner dette grunnlag for hans konstruksjon av kirken. Det brukes i stor grad et kristent språk i Ed Wood Church, og det henspilles ofte på katolisismen. Samtidig ønske Galindo å fjerne seg fra de hindringene han har opplevd i og med sin
religiøs bakgrunn, og kirken skiller seg fra etablert religion ved sin uttrykkelige aksept for det menneskelige mangfold og enkeltmenneskets suverende valg og
autonomi.
For å operasjonalisere oppgaven min stilte jeg spørsmålet "Hva er religion", og med Èmil Durkheims religionsdefininsjon fra boken The Elementary forms of Religious Life som utgangspunkt, fant jeg grunnlag for å ta denne trosretningen på alvor ogbehandle den som en "ekte kirke". Ved hjelp av klassiske religionsteoretikere som Ninian Smart og Robert N. Bellah, har jeg analysert Woodismens selvpresentasjon, etikk og gudsbegrep, å sett hvordan den kan plasseres i deres religionskategorier, samt i det senmoderne religiøse landskapet. Som hjelp til å forstå Galindos konstruksjon av en ny religion, har jeg brukt konstruktivistiske teoretikere som Steven Engler og James Lewis, i min utforsking av hvordan kirken er konstruert og hvorfor agentene har konstruert den slik. Mitt empiriske materiale er mitt virtuelle feltarbeid i kirken, samt et egenprodusert intervju med Steve Galindo.
Dette trossamfunnet har uttnyttet valgfriheten til det fulle, undersøkelsen av kirken har gitt viktig kunnskap om holdninger til frie valg og massemedienes innvirkning på dette. Min analyse viser at Woodismen fyller en funksjon i det senmoderne, i det å injisere spiritualitet i sine medlemmer, gjennom Ed Woods visdom. Deres tro på menneskelig variasjon tilsier at gudsbegrepet er individuelt og Woodismens rolle blir dermed å tilby verktøyene som trengs til å etablerer et forhold til en personlig guddomm. Med dette er den en individualsert religion som gjennom felles kollektive representasjoner uttrykker og opprettholder en felles mental virkelighetsoppfattelse hos sine medlemmer.