Abstract
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg forsøkt å belyse dialoginitiativet Abrahams hus i Palestina gjennom følgende problemstilling: Hvordan foregår dialog ved Abrahams hus? For å kunne gjøre dette har jeg i hovedsak tatt utgangspunkt i arrangementet Fredsuken som ble arrangert i regi av Abrahams hus i juli 2009. Abrahams hus hevder å drive en praktisk, interreligiøs dialog, og jeg har forsøkt å drøfte om det er hensiktsmessig å hevde at dette er en passende betegnelse på dialogrelatert aktivitet ved senteret. For å kunne belyse denne problemstillingen er den helhetlige dialogrelaterte aktiviteten ved senteret også blitt presentert. Denne er drøftet opp mot ulike dialogteorier og initiativtakeren Jadallah Shihadehs visjon som baserer seg på den jødiske filosofen Martin Bubers tanker om dialog. På denne måten har det vært mulig å slå fast at Fredsuken i sin helhet kan betegnes som interreligiøs dialog. Et annet dialogsenter som ligger i området er Al-Liqa senteret, som hever å drive en akademisk, interreligiøs dialog. For å kunne si noe om forholdet mellom praktisk og akademisk dialog, samt i hvilken grad dialogrelatert aktivitet ved Abrahams hus utmerker seg, har jeg valgt å presentere en komparativ analyse av den dialogrelaterte virksomheten ved de to sentrene.
Gjennom feltarbeidet, et kvalitataivt studie med vekt på deltagende observasjon, intervjuer og uformelle samtaler, er det mulig å trekke den konklusjonen at begrepet praktisk, interreligiøs dialog er en passende betegnelse for arrangementet Fredsuken i sin helhet. Det samme gjelder andre deler av aktivitetene ved Abrahams hus. Begrepet praktisk dialog er til tross for dette ikke et analytisk begrep, og det er ikke all dialogrelatert aktivitet ved senteret og under Fredsuken, som passer inn under denne kategorien. Dermed har det vært mulig å slå fast at begrepet praktisk dialog fungerer for å beskrive noen av aktivitetene ved Abrahams hus og akademisk dialog fungerer som en beskrivelse store deler av aktivitetene ved Al-Liqa. Men som fullstendig atskilte kategorier fungerer ikke disse begrepene, som dekkende for det dialogrelaterte arbeidet ved sentrene, siden noen av aktivitetene faller utenfor eller mellom de to begrepene.