dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:22:51Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-05-31 | en_US |
dc.identifier.citation | Hagen, Therese. Grunnleggende ferdigheter. Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32567 | |
dc.description.abstract | Kunnskapsløftet 06 har satt fokus på fem grunnleggende ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er det å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skiftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale verktøy. Grunnleggende ferdigheter skal være implementert i alle fag, og alle lærere har et ansvar for at elevene skal lære å mestre dem.
Målet med oppgaven er å se på de grunnleggende ferdighetene i arbeidsoppgavene og kartlegge forekomsten av nødvendigheten til å bruke de forskjellige ferdighetene for å løse oppgaver. I tillegg skal oppgaven se nærmere på bruken av de grunnleggende ferdighetene muntlighet og regning. Oppgaven ser da på om lærebøkenes oppgaver tar i bruk hele ferdigheten, eller bare deler av den
Oppgavens problemstilling er:
I hvor stor grad vektlegges de forskjellige grunnleggende ferdighetene gjennom oppgavene i 8. klasses RLE- lærebøker, og i hvilken grad dekkes beskrivelsene av de grunnleggende ferdighetene muntlighet og regning i oppgavene?
Den metodiske innfallsvinkelen er hovedsakelig kvalitativ. For å svare på problemstillingen blir det gjort en analyse for å kartlegge forekomstene de forskjellige grunnleggende ferdighetene i oppgavene. Det blir også gjort en analyse for å se på i hvilken grad beskrivelsene av de grunnleggende ferdighetene muntlighet og regning dekkes. Dataen som danner grunnlaget for analysene er 592 oppgaver som står i Under samme himmel 1 og Horisonter 8.
Gjennom studien kan det utledes en slutning om at alle de grunnleggende ferdighetene blir vektlagt i begge lærebøkene, men i varierende grad. Lesing er den grunnleggende ferdigheten som vektlegges mest, og så kommer skriftlighet. De tre andre ferdighetene vektlegges i vesentlig mindre grad. Skriftlighet og muntlighet har derimot en mulighet for å bli vektlagt mer, avhengig av hva læreren benytter seg av om eleven skal legge frem svaret på oppgavene.
Gjennom analysen kom det også frem at selv om de fem grunnleggende ferdighetene vektlegges i lærebøkene er det ikke gitt at hele ferdigheten blir representert. Beskrivelsen av de grunnleggende ferdighetene muntlighet og regning dekkes i forskjellig grad, og ikke alle aspektene kommer frem i oppgavene. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Grunnleggende ferdigheter : en analyse av oppgavene i læreverkene i RLE for åttende trinn | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-01-27 | en_US |
dc.creator.author | Hagen, Therese | en_US |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | en_US |
dc.rights.terms | forever | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hagen, Therese&rft.title=Grunnleggende ferdigheter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-29292 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 127135 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Jon Magne Vestøl | en_US |
dc.identifier.bibsys | 114787964 | en_US |
dc.rights.accessrights | closedaccess | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32567/1/Grunnleggendexferdigheter.pdf | |