Abstract
Tema for oppgaven er studentevalueringer og kvalitet, og oppgaven bygger på ustrukturert intervju av lærere og ledere fra en avdeling innen en høyskole.
Sentrale funn i oppgaven er hvordan ledere og lærere forholder seg forskjellig til om høyskolens sentrale studentevalueringssystem er et meningsskapende verktøy for kvalitet. Analyse av data bygger i stor grad på teoretisk forståelse og offentlige styringsdokumenter fra Peter Dahler-Larsen (2005, 2006, 2008), kvalitetsreformen (St.meld.nr.27(2000-20001) og NOKUTs kriterier (2006), som anvendes som grunnlag for å reflektere over hvilke kvalitetsbegreper som aktualiseres innen høyere utdanning. Videre anvendes Evert Vedungs (1998)definisjon av evaluering til å analysere det sentrale studentevalueringssystemet som verktøy, og Johan P. Olsens (2005) visjoner om høyskolens praksis til å analysere informantenes forståelse av og tilknytning til høyskolen. Konklusjonene bygger på en analyse av at lærere opplever seg nærmere knyttet til en forståelse av høyskolen som en kollegial organisasjonsform basert på likhet, samarbeid og en intern selvkontroll kollegaer i mellom. Det er faglige diskusjoner om hva som skal føre fram til gjeldende mål for studentevalueringer som er sentralt, og lærerne viser stor grad av ansvarlighet. Lederne gir imidlertid uttrykk for sterkere tilpasning til at høyskolen styres av politiske agendaer, offentlighet og marked, hvor ansvarliggjøring gjennom dokumentasjon av resultater er sentralt.
The focus in this paper is student evaluations and quality. I have used the method of unstructured intervjues to intervju leaders and teachers in one department in a university college. The main point in this paper is how leaders and teachers behave different to the university colleges sentral student evaluationssystem. Analysis are based on theory from Peter Dahler-Larsen (2005, 2006, 2008), and public documents as St.meld.nr.27 (2000-20001) ( the Qualityreform for higher education) and NOKUTs criteria from 2006. This theory and public documents are used to analyse which kriteria for quality that are used in higher education. Then Evert Vedungs (1998) definition of evaluation is used to analyse the sentral student evaluationssystem as a tool, and Johan P. Olsens (2005) visions about the institutional dynamics of the university college is used to analyse how my informants find themselves to this university college. My conclusions are based on an analyse where teachers find themselves close to an understanding of the university college as a self-governing community of scholars and a representative democracy, where they take the responsibility for students learning. The leaders, however, find themselves closer to an understanding of the university college as an instrument for national political agendas and as a service enterprise embedded in competitive markets. In this understanding is accountability through dokumented results the issue.