• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å få den andre til å fly : om brukermedvirkning på individnivå i behandling i psykisk helsevern for voksne og hvordan det kan læres

Kvalheim, Anne
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2007
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-15682

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [362]
Abstract
1. Problemstilling:

Hvordan opplever voksne pasienter i poliklinikk i psykisk helsevern at de medvirker i behandlingen, og hvordan legges det til rette for brukermedvirkning?

Hvilke konsekvenser får brukermedvirkning for hjelperrollen, og hvordan kan brukermedvirkning læres i en behandlingsrelasjon?

Teoribakgrunn:

- Hjelp på egne premisser. Om brukermedvirkning i velferdssektoren. R. Rønning og L.Solheim 2003

- Makt og bemyndigelse. Om å ta pasient- og brukermedvirkning på alvor. I.Stang 2001, 2003.

- Fra normalisering til empowerment. O.P. Askheim 2005

- Empowerment på dansk. M.L.Andersen, P.N.Brok og H.Mathiasen 2000

- Pedagogisk ledelse og utvikling av læringskultur. C.Wadel 1997

- Læring i lærende organisasjoner. C.Wadel 2002

Bakgrunn og hensikt:

Jeg ønsket å finne ut hvordan målsettingen om reell brukermedvirkning fungerer i praksis på individnivå i behandling i psykisk helsevern, og hvordan det legges til rette for slik medvirkning. Hvordan det kan læres blir drøftet eksplisitt.

Praktisk nytte:

Oppgaven vil være relevant for refleksjon over praksis i poliklinikker i psykisk helsevern og hvordan det kan utvikles en lærende organisasjon der både terapeuter og brukere medvirker og lærer av hverandre.

2. Metode:

Kvalitativ undersøkelse med kvalitativt forskningsintervju.

Tolkningskontekst: Selvforståelse

3. Data/kilder:

Sju informanter, tidligere pasienter i poliklinikk i psykisk helsevern.

4. Hovedkonklusjon:

Pasienter har liten innflytelse i utredningen og diagnosesettingen i behandling, og det er et stort potensiale for å utvikle metodikk for brukermedvirkning i denne fasen.

Pasientene medvirker i selve behandlingen ved å presentere sine problemer og påvirke innholdet i samtaletimene. De har også innflytelse på avslutningen av behandlingen, og de opplever det som støttende å kunne ta kontakt i etterkant.

Pasientene måtte være ærlige om problemene sine dersom de skulle få utbytte av behandlingen, Det forutsatte tillit til terapeuten, som også innbefattet at terapeuten hadde tilstrekkelige kunnskaper til å kunne hjelpe dem.

Brukermedvirkning kan læres i relasjonen mellom pasient og terapeut der de utveksler fagkunnskap og erfaringskunnskap. Terapeuten er ansvarlig for å lede læringsprosessen, og graden av brukermedvirkning handler om hvor mye pasienten får slippe til.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy