dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:21:05Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:21:05Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-11-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Kvannes, Inger. Bidrar skoleeier?. Masteroppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/32502 | |
dc.description.abstract | Forskningsspørsmål:
Bidrar skoleeiers kompetanseløft overfor skolelederne til at skolene får mulighet for å utvikle seg til lærende organisasjoner?
Fokus for min undersøkelse har vært å analysere hvilke planer og hvilke organisering to fylkeskommunale skoleeiere har foretatt i forbindelse med kompetanseløft for skoleledere. For å belyse dette forskningsspørsmålet har jeg konsentrert meg om noen av de valg jeg mener er mest avgjørende i dette arbeidet. Disse valgene er knyttet til hvilke aktører som har vært delaktige i planprosessen, hvilke skoleledere tilbys opplæring, hvilket innhold er prioritert og hvilke undervisningsmetoder tas i bruk.
Mitt teorigrunnlag er en kombinasjon av to perspektiver på læring og kunnskapsutvikling i organisasjoner, Senges teori om organisasjonslæring og Nonaka & Takeuchis teori om kunnskapsutviklende organisasjoner.
Jeg har benyttet kvalitativ metode for å belyse forskningsspørsmålet. Dataene er generert fra semistrukturerte intervjuer med 2 informanter hos hver av de to fylkeskommunale skoleeierne.
Jeg utarbeidet kriterier, som bygger på studiens teorigrunnlag om ”organisasjonslæring” og ”kunnskapsutvikling”, og benyttet disse i mitt analyse- og vurderingsarbeid.
Som kilder har jeg i stor grad benyttet:
Nonaka & Takeuchi (1995): The knowledge-creating company.
Senge (1990): Den femte disiplin.
Hustad (1998): Lærande organisasjonar. Organisering for kunnskapsutvikling.
Krogh, Ichijo og Nonaka (2001): Slik skapes kunnskap. Hvordan frigjøre taus kunnskap og inspirere til nytenking i organisasjoner.
Resultater fra undersøkelsen er at følgende kriterier må innfris for at skoleeierne skal lykkes med et kompetanseløft som et bidrag til at skolene får mulighet for å utvikle seg til en lærende organisasjon:
Skoleeierne må ha dialog med skolene slik at opplæringsinnhold blir i tråd med den enkelte skoles utfordringer og utviklingsbehov.
Alle ledergruppens deltakere må være med på opplæringen for å sikre felles kunnskapsbasis og grunnlag for kunnskapsutvikling.
Undervisningsmetoder må gi ny kunnskap, frigi taus kunnskap samt legge til rette for trening i gruppelæring, som er en forutsetning for at organisasjonen skal lære.
For øvrig viser oppgavens analyse- og drøftingsdel samt oppsummeringen at mellomlederne i skolen har en sentral rolle og funksjon for kunnskapsutvikling i skolen. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Bidrar skoleeier? : bidrar skoleeiers kompetanseløft overfor skolelederne til at skolene får mulighet for å utvikle seg til lærende organisasjoner? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-01-11 | en_US |
dc.creator.author | Kvannes, Inger | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kvannes, Inger&rft.title=Bidrar skoleeier?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-14041 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 47212 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Ove Edvard Hatlevik | en_US |
dc.identifier.bibsys | 070048045 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32502/1/kvannes.pdf | |