Sammendrag
Tema for oppgaven er arbeidsrettet opplæring. Dette er en metode som kombinerer språkopplæring på voksenopplæringssenter og arbeidsplass.
I min forskning har jeg ønsket å undersøke hvordan ledelsen på et voksenopplæringssenter og en arbeidsplass samarbeider om tilrettelegging av arbeidsrettet norskopplæring for deltakere i introduksjonsprogrammet.
Problemstillingen er:
Hvordan kan ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen samarbeide om å legge til rette for arbeidsrettet norskopplæring i introduksjonsprogrammet?
Hensikten har vært å undersøke hvilken målsetting ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen har for opplæring av språklige minoriteter, hvordan dette tilbudet organiseres, og på hvilken måte ledelsen involverer arbeidstakeren i tilretteleggingen av arbeidsrettet opplæring.
Det ble benyttet en kvalitativ forskningsstrategi i undersøkelsen. Data er innhentet gjennom semistrukturerte intervju. Noen få informanter er valgt for å innhente detaljert kunnskap om temaet. Intervjuguider ble brukt under intervjuene. Gjennom et voksenopplæringssenter på Østlandet fikk jeg tilgang på ti informanter. Dette var ledere på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen i tillegg til deltakere/arbeidstakere.
Oppgaven har som bakgrunn Introduksjonsloven. Som teoretisk bakgrunn er det brukt distribuert perspektiv på ledelse. Praksisfellesskap og sosial læringsteori er benyttet som teoretisk bakgrunn. Ledelse er drøftet i et dialogisk perspektiv og hvordan det legges til rette for en dialogisk læringskultur. Empirien er også drøftet i lys av begrepet empowerment .
Hovedfokus i drøftingen har vært samarbeid mellom ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen om tilrettelegging av arbeidsrettet norskopplæring. Et viktig funn er at arbeidsrettet norskopplæring synes å være en god metode for språklæring. Både ledere og arbeidstakere gir uttrykk for at det skjer mye språklæring og arbeidslæring gjennom arbeidsrettet norskopplæring. Ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen samarbeider godt om tilbudet når det gjelder organisering, men har et utviklingspotensiale når det gjelder samarbeid om tilrettelegging av innhold i språkopplæringen.