• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeidsrettet norskopplæring

Johnsen, Margaret
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
Masteroppgavexv ... etxJohnsenxmedxvedlegg.pdf (1.642Mb)
Year
2012
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31645

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [340]
Abstract
Tema for oppgaven er arbeidsrettet opplæring. Dette er en metode som kombinerer språkopplæring på voksenopplæringssenter og arbeidsplass.

I min forskning har jeg ønsket å undersøke hvordan ledelsen på et voksenopplæringssenter og en arbeidsplass samarbeider om tilrettelegging av arbeidsrettet norskopplæring for deltakere i introduksjonsprogrammet.

Problemstillingen er:

Hvordan kan ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen samarbeide om å legge til rette for arbeidsrettet norskopplæring i introduksjonsprogrammet?

Hensikten har vært å undersøke hvilken målsetting ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen har for opplæring av språklige minoriteter, hvordan dette tilbudet organiseres, og på hvilken måte ledelsen involverer arbeidstakeren i tilretteleggingen av arbeidsrettet opplæring.

Det ble benyttet en kvalitativ forskningsstrategi i undersøkelsen. Data er innhentet gjennom semistrukturerte intervju. Noen få informanter er valgt for å innhente detaljert kunnskap om temaet. Intervjuguider ble brukt under intervjuene. Gjennom et voksenopplæringssenter på Østlandet fikk jeg tilgang på ti informanter. Dette var ledere på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen i tillegg til deltakere/arbeidstakere.

Oppgaven har som bakgrunn Introduksjonsloven. Som teoretisk bakgrunn er det brukt distribuert perspektiv på ledelse. Praksisfellesskap og sosial læringsteori er benyttet som teoretisk bakgrunn. Ledelse er drøftet i et dialogisk perspektiv og hvordan det legges til rette for en dialogisk læringskultur. Empirien er også drøftet i lys av begrepet empowerment .

Hovedfokus i drøftingen har vært samarbeid mellom ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen om tilrettelegging av arbeidsrettet norskopplæring. Et viktig funn er at arbeidsrettet norskopplæring synes å være en god metode for språklæring. Både ledere og arbeidstakere gir uttrykk for at det skjer mye språklæring og arbeidslæring gjennom arbeidsrettet norskopplæring. Ledelsen på voksenopplæringssenteret og arbeidsplassen samarbeider godt om tilbudet når det gjelder organisering, men har et utviklingspotensiale når det gjelder samarbeid om tilrettelegging av innhold i språkopplæringen.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy