Abstract
I denne oppgaven retter vi fokus på det kommunale skoleeiernivået og forsøker å ramme inn feltet mellom skoleeier og skoleledere i en kommune. Formålet med oppgaven er å utvikle kunnskap omkring hvordan skoleeier kan bidra med støtte til utøvelse av ledelse i skolen. Temaet bør være av interesse for alle som er opptatt av å legge til rette for ledelse i skolen.
Vi ønsker at oppgaven skal være med på å skape refleksjoner rundt noen vesentlige sider ved skoleeiers styring og ledelse inn mot grunnskolene i kommunen. I denne oppgaven blir det derfor sentralt å forstå hvordan skoleeier ivaretar skoleeierrollen på en slik måte at det oppleves som støtte til rektors ledelse av skolen. Skoleeiers utøvelse av ledelse vil vi se i forhold til et relasjonelt perspektiv på ledelse slik Wadel (2007) redegjør for. I dette perspektivet er relasjonelle forhold og kommunikasjon mellom partene sentralt, og vi drøfter sider rundt dette i lys av Ottesen (2011), Dysthe (2007) og Wenger (2007).
Videre vil vi belyse empirien i lys av forventninger og krav som stilles til skoleeier gjennom blant annet Stortingsmelding nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring og Stortingsmelding nr. 31 (2007-08) Kvalitet i skolen. Videre vil vi drøfte kvalitetsforståelse og ansvarsstyring i lys av Roald (2010), Fevolden og Lillejord (2005) og Langfeldt, Elstad og Hopmann (2008).
Vi har valgt et kvalitativt design for undersøkelsen og benyttet samtaleintervju av representanter fra både skoleeiernivå og skoleledernivå. Målet med intervjuene var å komme tett på feltet mellom skoleeiernivået og skolenivået, og dermed få relevante og nyanserte beskrivelser omkring oppgavens formål.
Gjennom vårt materiale mener vi å se en representant for skoleeier som gjennom sin ledelse på en del felt bidrar støttende inn mot skolelederne ved blant annet å vektlegge ledelse i et relasjonelt perspektiv.