Abstract
Overordnet tema for undersøkelsen er vurdering av skriving underveis i en skriveprosess – i form av skriftlige lærerkommentarer til elevtekster. Forskningsspørsmålet søker svar på hvilken betydning en gruppe elever på ungdomstrinnet tillegger de skriftlige kommentarene i sitt skrivearbeid.
Undersøkelsen er kvalitativ, og har et fenomenologisk design. Empirien er hentet inn ved hjelp av et gruppeintervju med seks informanter. Materialet består av det transkriberte intervjuet, samt elevtekster med kommentarer gitt av informantenes norsklærer til en bestemt skriveoppgave.
Undersøkelsen viser at informantene tillegger det å skrive prosessorientert vesentlig betydning i sitt skrivearbeid – både med tanke på skrivesituasjonen og teskstproduksjonen. Med tanke på skrivesituasjonen, tillegges det å få kommentarer underveis avgjørende betydning for hensikten med det å skrive. Det er dessuten av stor betydning for informantene å kunne levere et førsteutkast til vurdering uten karaktersetting. Informantene beskriver at de tenker seg norsklæreren mer som veileder enn dommer mens de skriver førsteutkastet, og de verdsetter det å kunne ha en utprøvende skrivefase i arbeidet med teksten.
Med tanke på tekstproduksjonen, viser studien at flertallet av informantene bruker kommentarer i stor grad i alle skriveprosesser. Informantene beskriver at de opplever kommentarene som hjelpsomme i den fasen teksten skal bearbeides fra utkast til ferdig produkt. Kommentarene oppleves som en hjelp spesielt med tanke på å mottakerorientere tekstene, sjangertrekk og utviklingen av innholdet i dem.
Empirien viser videre at informantene verdsetter norsklærerens kommentarpraksis. Spesielt verdsettes og brukes de konkrete og tekstspesifikke kommentarene. De kommentarene som løfter fram vellykkede elementer i tekstene, gis størst verdi med tanke på bruk i videre skriving. Men det er samtidig viktig for informantene at de får kommentarer til hva som bør endres eller gjøres bedre i tekstene. I omtalen av kommentarpraksis generelt, kommer det fram at kommentarer som ikke er tekstspesifikke, overdrevent positive eller kommentarer som er ensidig negative oppleves som lite motiverende og lite nyttige. Slike kommentarer brukes ikke i videre skrivearbeid. Informantene ønsker seg kommentarer til tekster i alle fag etter mønster fra norsklæreren. I tillegg ønsker de seg klare beskrivelser av hvilke kvaliteter som vektlegges i tekstene når karaktertallet settes, og begrunnelser for karaktertallet gitt til en tekst.
Den nye vurderingsforskriften til læreplanene vektlegger en underveisvurdering som skal ha læring og utvikling som mål. Underveisvurderingen skal dessuten gi læreren et grunnlag for å tilpasse opplæringen til den enkelte elev (Lovdata.no). Dersom kommentarskriving til elevtekster knyttes konkret og spesifikt til elevenes tekster, vil skriftlige kommentarer kunne anses som et viktig verktøy i underveisvurdering av skriving – også utenfor norskfaget.