• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolelederes betydning i arbeidet med å beholde nyutdannede lærere i yrket : en casestudie av Fyret skole

Føinum, Merete; Hansen, Cecilie; Lilletvedt, Aase Sofie; Moltubakk, Birgitte
Master thesis
View/Open
Masteroppgaven-25.10.09.pdf (1.137Mb)
Year
2009
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-24029

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [357]
Abstract
Oppgavens problemstilling: Hva er ledelsens betydning for å beholde nyutdannede lærere i yrket?

Vår forskning er en casestudie hvor vi har samlet empiri ved å intervjue tre skoleledere, tre nyutdannede lærere og tillitsvalgte ved en grunnskole i Oslo. Vårt hovedfokus har vært ledeperspektivet og vi har sett på hvilke tiltak ledelsen iverksetter overfor nyutdannede lærere. Dette har vi i hovedsak analysert ved hjelp av aktivitetsteori (Engestöm, 1987) for å få frem dynamikken, spenningen og kompleksiteten som er i aktiviteten. I løpet av vår analyse har vi sett hvordan skolen framstiller seg overfor utenforstående og arbeidssøkende, vi har trukket frem noen arbeidsverdier vi mener preger arbeidskulturen ved skolen og sett nærmere på arbeidsfellesskapet nyutdannede lærere skal sosialiseres inn i. Videre analyserte vi hvordan team fungerer ved skolen og ledelsens og lærernes syn på en fadderordning. Vi har sett nærmere på kurset ”Forsterket lærerutdanning” som tilbys av Utdanningsetaten i Oslo, og blant annet hvordan vår caseskole benytter dette kurset i forhold til sine nyutdannede lærere. Begrepet lærerflukt slik det framstilles i forskning og hvordan det oppfattes av ledere og lærere ved vår skole, blir også viet plass i oppgaven. Vi fant at lederes betydning overfor nyutdannede lærere er sammensatt. Et sentralt funn er at skoleledere har en viktig betydning i å formidle den faktiske lærerollen til nyutdannede lærere, som ofte har en annen oppfatning av hva som inngår i yrket.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy