Abstract
Denne rapporten representerer en forskningsbasert evaluering av de nasjonale prøvene som ble gjennomført våren 2005. Rapporten er utarbeidet med utgangspunkt i et oppdrag gitt til Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS), Universitetet i Oslo fra
Utdanningsdirektoratet.
Forfatterne av denne rapporten har sin faglige bakgrunn i realfag og engelsk. I tillegg har vi trukket inn Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark som ekstern ekspert i lesing. Hun har gitt verdifulle innspill til vurderingen av leseprøvene og har skrevet
mesteparten av kapitlene om validitet av leseprøvene (kap. 5.1.2, 5.2.2 og 5.3.2).
Kapittel 1 i denne rapporten er et sammendrag av funn og anbefalinger. Våre vurderinger og anbefalinger er på to ulike nivåer. Flere steder har vi pekt på svakheter ved prøvene og hvordan slike forhold eventuelt kan forbedres. I tillegg har vi kommet med en mer
overordnet vurdering av hovedtrekk og prinsipper for de nasjonale prøvene som system, særlig i kapittel 1.10. Vi vil understreke at det er viktig å se våre anbefalinger angående disse to nivåene i sammenheng.