Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:18Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:18Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-22en_US
dc.identifier.citationLangvik, Reidun. "Jeg vet ikke hvem som er klassen min, lærer". Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32212
dc.description.abstractMin masteroppgave er en selvstendig studie der jeg ser på elever med en hørselshemming og forhold knyttet til organiseringen av undervisningen. Min veileder har vært Kolbjørn Varmann ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. I prosjektet undersøker jeg ved hjelp av intervjuer om elever med en hørselshemming kan si noe om opplevd tilhørighet, der skolehverdagen er organisert ved base- /gruppe system. Metodisk har jeg valgt det kvalitative intervjuet som arbeidsredskap for å innhente de data jeg så for meg at jeg hadde nytte av. Intervjuguiden er preget av spørsmål som omhandler trivsel, tilhørighet og det å like seg. Masteroppgaven fokuserer altså på opplevd tilhørighet hos hørselshemmede elever hvis skolehverdag er organisert i base -/gruppesystem. Temaet hørselshemmede barn i hørende skole er valgt ut fra egen utdanning og erfaring på det audiopedagogiske feltet. Masteroppgavens problemstilling er: ”Hvordan opplever elever med en hørselshemming tilhørighet i sin opplæringssituasjon når denne er organisert ved base-/gruppe system eller ved aldersblanding?” En kvalitativ studie med intervju av tre hørselshemmede elever i grunnskolen ved tre skoler der organiseringen er base- /gruppe system eller aldersblanding. Jeg tar utgangspunkt i spesialpedagogisk-, sosialpedagogisk- og audiopedagogisk teori. Jeg bringer også inn enkel organisasjonspsykologisk teori som analogi. I spesialpedagogisk perspektiv er det sentralt å undersøke kilder og faktorer ved skolehverdagen som gir mulighet til å nå målet om tilpasset opplæring og inkludering. Jeg stiller spørsmål ved om base -/gruppe - organisert undervisning er et godt tilretteleggingsverktøy for elever som har en hørselshemming. Jeg har innhentet data gjennom intervjuer av tre elever i grunnskolen som har en hørselshemming. Disse er i aldersgruppen 9 til 13 år. Jeg ønsket å snakke med ”den som har skoen på”, og intervjuet derfor tre elever med en hørselshemming og som er elever i skoler der en organiserer undervisningen i såkalte base- /gruppe- system. Kjernebegrepet i min problemstilling er ”opplevd tilhørighet” og jeg ønsket å få informantene til å avsløre noen tanker eller opplysninger knyttet til dette. Intervjuguiden er lagt opp med hovedtemaer, men disse er ikke benyttet som kategorier i presentasjonen av dataene. Resultatene gis som en temabasert analyse. Resultatene er presentert i tabeller med hovedkategorier, som igjen er delt opp i kolonner knyttet til ”experience near” og ”experience distant” – kolonner. Hovedkategoriene er trivsel, tilhørighet, stabilitet og oversikt og er valgt ut etter grundig gjennomgang av de tre transkriberte intervjuene. De nevnte kvalitetene er valgt da jeg har vurdert disse til å ligge tett opp til kvaliteten tilhørighet. I etterkant av resultatpresentasjon, diskuterer jeg resultatene i et audiopedagogisk perspektiv og kort i et organisasjonspsykologisk perspektiv. Hovedvekten av uttalelser fra informantene gjelder beskrivelser knyttet til det å være i kontaktrommet. Informantene er medlemmer av flere grupper, men innhentede data kan tolkes som om elevene med en hørselshemming finner det mest stabilt, foretrekker og trives best i det lukkede kontaktrommet. Datamaterialet er ikke tungt nok til å kunne trekke faste konklusjoner, men det kan synes som om elevene opplever ulike kvaliteter ved å være i de ulike gruppene. Alle tre informanter svarer at de i det base- / gruppeorganiserte systemet, opplever å måtte bære eller forflytte deler eller noe av sitt tekniske utstyr. Av anonymitetshensyn er ikke det transkriberte datamaterialet vedlagt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Jeg vet ikke hvem som er klassen min, lærer" : elever med en hørselshemming sin opplevelse av tilhørighet i den oppløste klassenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-02-20en_US
dc.creator.authorLangvik, Reidunen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Langvik, Reidun&rft.title="Jeg vet ikke hvem som er klassen min, lærer"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23950en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo97114en_US
dc.contributor.supervisorKolbjørn Varmannen_US
dc.identifier.bibsys100414753en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32212/1/Masteroppgavenx22.xnovemberx2009x-xReidunxLangvik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata