Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema og problemstilling
Jeg har arbeidet i barnehage i flere år og har sett mange barn som sliter i samhandling med andre både i lek og andre samhandlingsarenaer. Mange ganger har jeg tenkt på hva en gjør i barnehagen for å hjelpe disse barna, settes det i gang tiltak eller tenker en at det ordner seg bare barnet får leke og lar det fare. På bakgrunn av dette valgte jeg lek og vennskap i barnehagen som tema for min masteroppgave. I forskningsprosessen ønsket jeg å finne ut av førskolelærerens tanker omkring lek og vennskap. Hvor viktig er disse temaene i barnehagen, hvordan bruker førskolelæreren leken i arbeidet med å hjelpe barn som sliter i samhandling med andre og bruker de leken som et pedagogisk hjelpemiddel? Min problemstilling er følgende:
Hvordan kan barnehagen gjennom lek hjelpe barn til å danne vennskap med andre?
Tre forskningsspørsmål ble stilt for å hjelpe meg å svare på problemstillingen:
Hvordan kan man oppdage de barna i barnehagen som strever i samspill med andre?
Hvordan kan man hjelpe disse barna til å danne vennskap med andre barn?
Kan vennskap skapes på andre arenaer enn ved lek?
Teoretisk referanseramme og metode
Teorikapittelet omhandler lek og vennskap og lek som pedagogisk og forebyggende tiltak i barnehagen. Her tas også voksenrollen i leken opp og hvordan en som voksne bør nærme seg leken. Under forskningsprosessen har jeg benyttet meg av en fenomenologisk forståelsesramme med kvalitativt semistrukturert intervju som metode. Tre førskolelærere er intervjuet om deres tanker og erfaringer omkring lek og vennskap i barnehagen.
Resultat
Barnehagen benytter seg av av lekegrupper når de skal hjelpe barn som strever i samspill med andre. I lekegruppen er målsettingen å utvikle vennskap og lekekompetanse. Når det gjelder voksenrollen fokuserer de på å observere og kartlegge barn som strever slik at de kan sette i gang med passende tiltak. De bør også tilrettelegge slik at disse barna får velge aktiviteter som andre har lyst til å være med på, slik at de blir attraktive ovenfor andre barn. Som voksen er det viktig å hjelpe barn som står utenfor leken med å finne frem til lekekodene, det kan en gjøre ved å øve sammen med barnet for så å gjøre det sammen med andre barn. En kan også sette i gang tiltak slik at barnets status blir hevet, for eksempel ved å fokusere på barnets positive sider og anerkjenne disse. Mine informanter trakk frem viktigheten av å la barn som ønsker å være sammen få opprettholde vennskapsrelasjonen gjennom hele barnehagehverdagen som: måltid, tur, påkledning og samlingsstund.
Refleksjoner og konkrete metoder som informantene er opptatt av når det gjelder barn som strever med å danne vennskap, viser at det arbeides systematisk og forebyggende for å hjelpe disse barna. Jobbe forebyggende på denne måten er i tråd med intensjonene i rammeplanen for barnehagen (Kunnskapsdepartementet,