Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:18Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:18Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-26en_US
dc.identifier.citationMuldsvor, Anita. Barn med autisme i ordinær barnehage. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32157
dc.description.abstractTanken om at alle barn skal inkluderes i det ordinære tilbudet i norske barnehager og skoler står sterkt. Det er gjort lite tidligere forskning som tar for seg inkludering av barn med høytfungerende autisme i ordinær barnehage. Det er derimot gjort en del forskning på barn med høytfungerende autisme og asperger-syndrom i skolesammenheng. Utvalget består av ett barn med høytfungerende autisme uten tilleggsdiagnosen utviklingshemning som går i en ordinær barnehage på østlandsområdet. Sammenligningsutvalget består av en gruppe typisk utviklede barn ved en ordinær barnehage. Denne studien ble utført ved NTNU i Trondheim i 2001. Studien belyses ved problemstillingen: Hvordan blir et barn med høytfungerende autisme sosialt inkludert i en ordinær barnehage? Belyst ved hjelp av henvendelsesmønsteret mellom barnet med autisme og de andre barna i barnehagen. Formålet med denne studien er å belyse den sosiale inkluderingen av et barn med høytfungerende autisme i en ordinær barnehage ved hjelp av en case studie. Den sosiale inkluderingen Resultatene viser at barnet med autisme er inkludert i det sosiale miljøet ved barnehagen. Dette på bakgrunn av at han har noen få barn han leker med fremfor andre. Disse prioriterer også å leke med han. Henvendelseskategoriene for denne studien sammenlignet med Moholt-studien viser at barna i sammenligningsstudien benytter seg av hele spekteret av kategorier. Barnet med autisme og barna som henvender seg til han benytter seg kun av få kategorier. Tyngden av kategorier finner vi i denne studien innen struktur og innhente informasjon, mens den for sammenligningsstudien ligger innen start aktivitet. Hovedkategorien annet og underkategoriene annet rommer en stor andel av henvendelsene fra barnet med autisme. Dette indikerer at han har en avvikende måte å henvende seg til andre på. Barna som henvender seg til barnet med autisme benytter seg av de samme henvendelseskategoriene som de blir henvendt innen, med unntak av kategorien annet. Dette viser at barna som forholder seg til barnet med autisme tilpasser seg han og på den måten inkluderer han.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarn med autisme i ordinær barnehage : en karakterisering av barn-barn henvendelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-13en_US
dc.creator.authorMuldsvor, Anitaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Muldsvor, Anita&rft.title=Barn med autisme i ordinær barnehage&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22128en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92278en_US
dc.contributor.supervisorTerje Nærlanden_US
dc.identifier.bibsys092923585en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32157/2/anitaxmuldsvorxmasteroppgavexspespedxvxrx09.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata