Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke praksiserfaringer danske logopeder har med bruk av lidcombe programmet som behandlingsmetode for førskolebarn som stammer. Oppgaven har således et samfunnsmessig og teoretisk utgangspunkt. Kommunikasjon og samhandling med andre mennesker er av stor betydning for utvikling av språklige ferdigheter og selvtillitt. For mennesker som strever med taleflytvansker vil især kommunikasjonsprosessen bli påvirket. For de som blir rammet vil det også føre til innvirkning på personlighetsutviklingen og det synes derfor viktig å finne behandlingsmetoder som forebygger en uheldig utvikling.
Problemstilling og formål
Problemstillingen for undersøkelsen lyder:
Hvilke erfaringer har danske logopeder med bruk av lidcombe programmet som behandlingsmetode av førskolebarn som stammer?
Til problemstillingen stilles det følgende underspørsmål:
1. Hvordan tilrettelegges behandlingsopplegget særskilt for
det enkelte barn?
2. Hvilken betydning har verbale tilbakemeldinger i
behandlingsopplegget?
3. Hvilken betydning har foreldrene i behandlingsopplegget?
4. Hvilke erfaringer har logopedene i forhold til behandlings
effekt med lidcombe programmet som behandlingsmetode for
førskolebarn som stammer?
Metode
Utvalget er 3 logopeder som er godkjente lidcombeinstruktører og som har praktisert lidcombe programmet i minst 3 år. Metode for datainnsamling er semistrukturerte intervju. Intervjuene er transkribert, tolket, analysert og drøftet i lys av teori om stamming, stammingens progresjon og stammebehandling.
Resultat
Metoden tar utgangspunkt i barnets interesser og på denne måten blir hvert enkelt behandlingsforløp tilpasset det enkelte barn. Undersøkelsen avdekker at det er viktig at foreldrene er innstilt på å ta en aktiv del av behandlingsopplegget. Uten foreldrenes engasjement kan man ikke gjennomføre lidcombe programmet. Metoden baserer seg på at foreldrene gir verbale tilbakemeldinger til barnet hver dag. De verbale tilbakemeldingene skal først komme gjennom et strukturert opplegg, senere skal de komme i mer ustrukturerte situasjoner. Av familiære og samfunnsmessige forhold rekker ikke foreldrene å gi det antall verbale tilbakemeldinger som metoden krever. Det er en oppfattelse at dette kan være en medvirkende faktor til at de danske barna bruker 2 - 4 uker lengre tid på å redusere stammingen helt eller til et lavt nivå. Logopedene erfarer imidlertid at metoden gir god effekt etter endt behandling. Det er ikke alle barn som blir stammefri, men logopedene erfarer at alle barn stammer mindre etter å ha blitt behandlet med lidcombe programmet.
Konklusjon
Logopedene har positive erfaringer med bruk av lidcombe programmet. Metoden tilpasses hvert enkelt barn og familie, og baserer seg på verbale tilbakemeldinger. Lidcombe programmet gir god behandlingseffekt som opprettholdes over tid, hvis foreldrene er villig til å gå inn for denne behandlingsmetode. Man er helt avhengig av foreldrenes deltakelse hvis man skal bruke lidcombe metoden i behandling av stamming.