Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:22Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:22Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-27en_US
dc.identifier.citationHolt, Heidi Aslaug Hauge. Læremidler brukt til opplæring av tegnspråklige elever i muntlig norsk. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32030
dc.description.abstractDenne studien hadde som målsetning å undersøke hvilke læremidler som er brukt i opplæringen av døve og sterkt tunghørte 10-16-åringer i delfaget muntlig norsk. Læreplanens målsetninger om muntlige tekster er naturlig nok det delemnet som skiller seg mest fra læreplanen for hørende elever. Læremidler utviklet for hørende barn møter derfor ikke elevenes behov på dette feltet. Å lære tegnspråklige elever talt norsk er et sensitivt og utfordrende område, og det kan være vanskelig å orientere seg i det som finnes av tilgengelige hjelpemidler. Det blir i stor grad opp til læreren å finne egnede læremidler, og jeg ønsket å finne ut på hvilke måter lærerne løste den utfordringen. Jeg forsøkte også å finne ut hva læremidlene kunne fortelle om undervisningen i faget. Problemstillingen i studien: ”Hvilke læremidler brukes for å nå målene i læreplanen ”norsk for døve og sterkt tunghørte” under overskriften ”muntlige tekster”, og hva sier de om undervisningen i delfaget? ” Metode: I utgangspunktet var studien en kildestudie av læremidler, der læremidlene ble betraktet som historiske levninger fra gjennomført undervisning. Første steg i kildestudien var å finne kilder, noe jeg har gjort ved å intervjue lærere. De underviste alle i norsk for døve og sterkt tunghørte. Elevene deres var alle mellom 10 og 16 år gamle. I intervjuet viste de meg læremidler som de hadde brukt i delfaget muntlig norsk. Jeg tok kopi av eksempler fra dem. Disse eksemplene var utgangspunkt for videre kildegranskning. Mine tolkninger og vurderinger av kildene ble supplert med lærernes uttalelser om deres undervisning og læremiddelbruk fra intervjuet. Læremidlene ble vurdert for kvalitet, forhold til læreplanens målsetninger og pedagogisk metode. På bakgrunn av de enkelte læremidlene og samlingen av dem, kunne jeg trekke noen forsiktige slutninger om undervisningen. Resultater: Studien frambrakte et læremiddelbibliotek med over 60 ulike læremidler. Lærere brukte tekster og bilder fra mange ulike kilder i sin undervisning. De brukte ikke noe overordnet læremiddel som hjalp dem med å strukturere undervisningen. Dette betyr at den enkelte lærer måtte ta større ansvar for strukturen i faget, og at undervisningen i stor grad var individuelt tilpasset. Den ble gjerne knyttet til det dagsaktuelle, til elevens interesser og til hans språklige ferdigheter i norsk. Samtidig var det sterke innslag av læremidler som terper på delferdigheter i språket ved hjelp av bilde- og enkelt tekstmateriell. Lærerne brukte også læremidlet til å oppnå ferdigheter i muntlige sjangere. Få læremidler var tilpasset den aktuelle aldersgruppen. Kvaliteten i det enkelte læremiddel varierte, men i hovedsak var det ikke mye å utsette på dem. Samtidig undrer jeg på hva læremidlene til sammen formidler om verdien av det norske språket og kulturen gjennom dels barnslige bilder og dels kjedelige voksenoppgaver. Et annet funn er at lærerne har greidd å finne læremidler som møter kravene i læreplanen, selv om noen områder dominerer mer enn andre. I materiale identifiserte jeg to hovedkategorier undervisningsmetoder. Jeg kalte dem for ”hør – pek – si – strategien” og ”ta – en –tekst – og – snakk – om – det – strategien”. Jeg reiser tvil om de ulike læremidlene inspirerer elevene til å ta del i den talebaserte kulturen. Konklusjonen er at lærerne greier å finne læremidler og strukturere undervisningen, men at det er behov for nye, aldersadekvate læremidler som i større grad møter læreplanens overordnede målformuleringer.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæremidler brukt til opplæring av tegnspråklige elever i muntlig norsken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-12-03en_US
dc.creator.authorHolt, Heidi Aslaug Haugeen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holt, Heidi Aslaug Hauge&rft.title=Læremidler brukt til opplæring av tegnspråklige elever i muntlig norsk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19865en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo76713en_US
dc.contributor.supervisorAnna Valborg Mikkelsenen_US
dc.identifier.bibsys082829667en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32030/1/Lxremidlerxbruktxtilxopplxringxavxtegnsprxkligexeleverxixmuntligxnorsk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata