Abstract
Skolebygg er preget av samfunnsmessige og kulturelle normer, der også skolepolitiske og gjeldende pedagogiske trender er med på å påvirke de arkitektoniske løsningene. Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere vurderer muligheten for fleksibel organisering av læringsmiljø og undervisningsdifferensiering som grunnleggende elementer for en lovhjemlet tilpasset opplæring i en skole med åpen planløsning. Dette når det gjelder muligheter, praktisk bruk og ønsker, ut fra tanker om et funksjonelt læringsmiljø. Formålet er å undersøke hva informantene selv mener om dette, etter at den skolen de arbeider ved nokså nylig er bygget som en ny åpen skole med universell utforming.
Undersøkelsen omfatter en empirisk studie basert på data innhentet ved intervju av fem lærere fra lærerkollegiet i en åpen skole. Den metodiske tilnærmingen er embedded singelcase studie, med bruk av intervju. Undersøkelsen viser at lærerne ser gode muligheter for fleksibel organisering av læringsmiljøet og undervisningsdifferensiering som grunnlag for tilpasset opplæring i åpen skole, men at de i den praktiske hverdagen er plaget av støyproblematikk, savner muligheter for avskjerming og tilgjengelighet til flere grupperom. Deres ønsker gjelder i første rekke mer dialog, samarbeid og kursing, samt det å finne muligheter for avskjerming, i tillegg til å kunne disponere over flere grupperom. Årsaken ligger i pedagogiske og didaktiske begrunnelser knyttet til de skolepolitiske og lovmessige prinsippene om tilpasset opplæring. Informantene vektlegger her hensynet til elever med konsentrasjonsvansker og særlige behov. En av konklusjonene er at lærerne opplever et gap mellom skolepolitiske intensjoner og det som er mulig å få til i den praktiske hverdagen. Et forskningsspørsmål framover kan være om organiseringen av læringsmiljø og undervisningsdifferensiering i åpne skoler i forhold til implementering i praksis fortsatt bygger på tradisjonelle ”lærerstyrte” modeller. Alternativt hvilke holdninger og normer den norske lærerstanden er sosialisert til gjennom sin pedagogiske og praktiske opplæring. Et annet forskningsområde kan være i hvilken grad lærernes lærerstil påvirker fleksibel organisering i åpen skole.