Sammendrag
Formål og bakgrunn: Temaet for masteroppgaven er veiledning fra BUP til barnehagepersonale om barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Problemstillingen er: ”Hva legger behandlere i BUP vekt på i veiledning til barnehagepersonale?” For å kunne besvare dette spørsmålet har jeg brukt to underproblemstillinger om hva slags tiltak overgrepsutsatte barn trenger i barnehagen,og hva slags støtte personalet trenger for å kunne møte barna.
I litteratur og tidligere undersøkelser fant jeg mye om avdekking av seksuelle overgrep,og om barns signaler og symptomer når de blir utsatt for slike overgrep (Myhren og Steinsbekk, 2000, Kvam, 2001, Sosial- og helsedir., 2003 Aasland, 2004). Jeg fant mindre om oppfølging av barn etter seksuelle overgrep og om hva barnehagepersonalet kunne gjøre for å hjelpe overgrepsutsatte barn. Jeg ønsket derfor å konsentrere min undersøkelse om oppfølgingsfasen.
Metode: Som metode valgte jeg en kvalitativ intervjuundersøkelse. Vurderinger om utvalg av informanter og innhold i intervjuene lå bak dette valget. Jeg tenkte at det behandlere i BUP ville kunne si om det de la vekt på i veiledning, ville kunne ses på som beskrivelser fra deres ”livsverden” (Dalen, 2004, Kvale 2005). Jeg ønsket å ha
innflytelse på temaene i intervjuene, samtidig som jeg ville ha rom for informantenes tanker og innspill, og valgte derfor å bruke semistrukturerte intervjuer (Dalen, 2004).Jeg intervjuet fem erfarne informanter, to psykologer og tre kliniske pedagoger.
I intervjuene la jeg vekt på åpne spørsmål om det jeg mente var sentrale temaer for problemstillingen. For å kunne forstå rammene for veiledningen spurte jeg om henvisninger og behandling av overgrepsutsatte barn i BUP, og om informantenes egne opplevelser fra arbeid med barna og veiledning til foreldre og personale i barnehagen.
For å kunne forstå hva informantene la vekt på i veiledningen spurte jeg hva de tenkte var overgrepsutsatte barns viktigste behov og hvilke tiltak i barnehagen som kunne hjelpe barna. Jeg spurte også hva de la vekt på for å styrke personalets kompetanse og gi dem
støtte i arbeidet med barna.
Intervjumaterialet ble transkribert, sortert og analysert ut fra en tilnærming basert på Grounded Theory, fenomenologi og hermeneutikk (Strauss og Corbin, 1996, Dalen, 2004, Kvale, 2005).
Resultater: Temaene i veiledning om barnas behov for tiltak i barnehagen handlet om gode rammer og gode relasjoner. Temaene om rammebetingelsene var om å avdekke og stoppe overgrepene som utgagnspunkt for behandling og oppfølging, og om å gi barna
struktur og forutsigbarhet i hverdagen. Temaene om relasjoner var knyttet til å hjelpe barna med å gjenopprette trygghet og å få tillit til voksne, og til arbeid med grenser,regulering av atferd og styrking av mestringsfølelse.
Temaene når det gjaldt personalets behov var styrking av kompetanse om seksuelle overgrep mot barn, styrking av tillit til eget arbeid med barnet og støtte til bearbeiding av reaksjoner på belastninger i arbeidet. Temaene informantene la vekt på i veiledningen
var i samsvar med deres målsetninger for terapi med barn og egne erfaringer fra arbeidet i BUP.
Konklusjoner: Funnene fra undersøkelsen bekreftet at temaet seksuelle overgrep mot barn ble oppfattet som vanskelig. Samtidig mente alle informantene at det var mulig å hjelpe barn som hadde vært utsatt for slike overgrep, og de syns arbeid med disse barna var viktig og meningsfylt. De arbeidet i tråd med nasjonale retningslinjer for BUP,
gjennom terapi med barnet, foreldresamarbeid og veiledning til barnehager.
I veiledning til barnehagepersonale la de vekt på barnehagens mulighet for å hjelpe barna tilbake til en vanlig hverdag etter overgrepene. De mente personalet i barnehagen kunne bruke sin kunnskap om barns behov og utvikling og barnehagens vanlige aktiviteter for å støtte barna. Informantene mente at personalet i barnehagen hadde behov for og nytte av veiledningen fra BUP. Det kan derfor være en utfordring framover å rette mer oppmerksomhet mot samarbeid mellom BUP og barnehage i oppfølging av barn i
førskolealder som har vært utsatt for seksuelle overgrep.