Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:13Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:13Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-29en_US
dc.identifier.citationOdden, Nina. Matematikkvansker- gjemt og glemt i skolen? . Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31880
dc.description.abstractFormål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å bidra til økt innsikt i læreres kunnskap om matematikkvansker, og erfaring med kartlegging og tilrettelegging av undervisning i matematikk på et tidlig stadium. Med utgangspunkt i formålet er denne problemstillingen formulert: ”Hvordan vurderer lærere sine kunnskaper om matematikkvansker, og hvordan tilrettelegger de matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker med utgangspunkt i kartleggingsprøve på 3. trinn?” Metode: Det anvendes en kvantitativ tilnærming med spørreskjema som instrument. Utvalget består av 29 lærere med arbeidserfaring i skolen fra 1- 40 år, og svarprosenten er 72,5 %. Dataprogrammet SPSS er brukt for å få en oversikt over innsamlet tallmaterialet. De åpne spørsmålene med kommentarer fra lærerne blir behandlet manuelt. Anonymitet er sikret i undersøkelsen ved at prosjektet er meldt til Norsk samfunnsfaglig datatjeneste (NSD) og godkjent som ikke meldepliktig. Resultatene er vist med frekvenstabeller og diagrammer. Hovedresultater: Resultatene viser at mens lærernes formelle kompetanse om matematikkvansker er lav, vurderer de sin egen kompetanse om matematikkvansker høyere. Det kan bety at lærernes kunnskaper om matematikkvansker i større grad er basert på deres egne vurderinger og erfaringer enn teoretisk kunnskap. Resultatene viser at tiltross for at lærerne mener kartlegging med M- prøven er et godt verktøy for elever med svake resultater, ser vi en forskjell mellom lærernes forståelse av elevenes behov og lærernes tilrettelegging av individuell kartlegging for elever med matematikkvansker. Det er vist en forskjell mellom lærernes forståelse av elevenes behov og lærernes tilrettelegging av matematikkundervisning på områdene samtaler om oppgaveløsninger, oppgaver fra dagliglivet, oppgaver i addisjon og subtraksjon, og hjelp til å utvide strategiutvalget for elever med matematikkvansker. Det kan derfor se ut til at lærerne tilrettelegger matematikkundervisningen, med utgangspunkt i kartleggingsprøve på 3. trinn for elever med matematikkvansker, i noe mindre grad enn de ser det er behov for.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMatematikkvansker- gjemt og glemt i skolen? : en kvantitativ undersøkelse av læreres kunnskap om matematikkvansker, og læreres erfaring med kartlegging og tilrettelegging av matematikkundervisning på et tidlig stadiumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-08-02en_US
dc.creator.authorOdden, Ninaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Odden, Nina&rft.title=Matematikkvansker- gjemt og glemt i skolen? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15334en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo60909en_US
dc.contributor.supervisorJorun Buli- Holmbergen_US
dc.identifier.bibsys071042776en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31880/1/M-x07xNyxxinnlevering.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata