Abstract
BAKGRUNN OG FORMÅL
Ganeplate er et teknisk hjelpemiddel som er forholdsvis lite brukt i Norge. Som logoped er det interessant å få mer kunnskap om virkning og nytteverdi av ulike logopediske tiltak. Mange barn har artikulasjonsvansker i større eller mindre grad. En ganeplate skal hjelpe barnet til å finne riktig artikulasjonsstilling og tungeposisjon. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke erfaringer, holdninger og synspunkter det er blant fagpersoner som bruker ganeplater i sitt arbeid med barn.
PROBLEMSTILLING
Hvilken nytteverdi synes fagpersoner ganeplate kan ha for barn med artikulasjonsvansker?
METODE
Jeg har valgt en kvalitativ metodisk tilnærming for å belyse min problemstilling. Et overordnet mål for kvalitativ forskning er å utvikle forståelsen av fenomener knyttet til personer og situasjoner i deres sosiale virkelighet (Dalen 2004:16). Gjennom en slik metode er det lettere å få en dypere innsikt i informantenes egne personlige erfaringer, opplevelser og synspunkter.
Utvalget består av seks informanter som jobber på ulike steder i landet. De er tilknyttet kompetansesentre, arbeider som skolelogoped og som privatpraktiserende.
RESULTATER
Informantene har ulikt erfaringsgrunnlag i bruk av ganeplater. Noen av dem har vært tilknyttet et prosjekt på Sørlandet kompetansesenter, Utvikling og spredning av kunnskap om bruk av ganeplater til barn med store artikulatoriske vansker . Andre har gjennom egeninteresse og oppsøkende virksomhet tilegnet seg kunnskap og erfaring på området. Alle informantene har positive og negative erfaringer med bruk av ganeplate. Det fremheves at barnets motivasjon og lyst til å lære er vesentlig. I tillegg spiller kognitive funksjoner en avgjørende rolle. Samarbeid med andre, deriblant tannlege, foreldre og andre impliserte er også av betydning.
KONKLUSJON
På bakgrunn av de resultatene som er kommet frem kan man anta at bruk av ganeplate for barn med Down syndrom har positiv effekt. Når det gjelder artikulasjonsvansker og bruk av ganeplate er det vanskelig å si hvor stor nytteverdi det har. Det er imidlertid grunn til å tro at det ligger en bevisstgjøring og stimulering ved bruk av ganeplate som hjelper barnet til å finne riktig artikulasjonssted og tungeposisjon.