Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:32Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:32Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-11-15en_US
dc.identifier.citationBørnich, Elisabeth. Kjeft i barnehagen.. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31692
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvilken rolle de voksne innenfor barnas oppvekstarena kan ha i barnas psykososiale utvikling. Jeg har fått et inblikk i førskolelæreres opplevelse av kjeft i barnehagen, og undersøkt hvordan kjeft i barnehagen kan virke inn på den psykososiale utviklingen hos barn i risiko. Da den danske forskeren Erik Sigsgaard peker på at skadevirkningene av kjeft blant annet kan beskrives gjennom begrepene skam, skyld, ydmykelse, angst, psykologisk reaktans og stress, og det i tillegg antydes at kjeft ofte rammer barn som har det vanskelig, ser jeg det som svært interessant å undersøke på om kjeft, under visse forhold, kan true barns psykososiale utvikling. Formålet med denne oppgaven er å rette oppmerksomheten mot de voksnes atferd i samspillet med risikobarn i barnehagen, med fokus på de voksnes bruk av kjeft. Barn med særskilte behov vil være i større risiko enn andre barn for en uheldig utvikling på flere områder, særlig vil de være utsatt for å utvikle psykososiale vansker, noe som vil kunne ha en gjennomgripende effekt på deres totale opplevelse av livskvalitet. Jeg har valgt å fokusere på barns psykososiale utvikling ut fra et relasjonelt perspektiv, og har avgrenset oppgaven til å ta for seg barn - voksen relasjoners innvirkning på barns utvikling. Jeg har valgt å benytte transaksjonsmodellen og Urie Bronfenbrenners økologiske perspektiv som perspektiver på barns psykososiale utvikling i samspill med omgivelsene. Problemstillingen i denne oppgaven er som følger: Hvordan er førskolelærernes opplevelse av kjeft i barnehagen? Kan kjeft true barns psykososiale uvikling? Jeg har valgt å ta utgangspunkt i kasus design for å belyse problemstillingen, og har videre valgt kvalitativt forskningsintervju som hovedmetode for å samle inn data til min egen undersøkelse. Funn fra foreliggende undersøkelse sammenfaller med eksisterende teori og empiri på flere punkter. Noe av det som kommer frem gjennom studien er at barnehagen bare til en viss grad kan imøtekomme behovene hos barn som trenger ekstra støtte og hjelp, og i beskrivelsene av de barna som får mest kjeft i barnehagen, er språk og kommunikasjonsvansker et tilbakevendende element. Det fremsettes mange forklaringer på hvorfor de voksne kjefter, blant dem er rammefaktorer i barnehagen, synet på barn og barneoppdragelse, samt normativt press som kan føre til at man unnlater å gripe inn overfor kollegaers kjefting. Studiens funn viser styrker antagelsen om at barnehager som preges av et negativt følelsesmessig klima vil være mindre rustet til å kompensere for ulike utviklingsforstyrrelser eller forsinkelser, og at kjeft kan hindre barnehagen i å virke forebyggende, samtidig som det bidrar til en forhøyet risiko. Kjeft vil dermed ha en dobbelt negativ virkning: Kjeften kan virke både skampåførende, ubehagelig og skremmende i seg selv, og vil i tillegg kunne bidra til å forhindre utviklingsfremmende samspill og de kompenserende relasjonene som barn i risiko sårt trenger for å veie opp for forhold som gjør at de ikke uten hjelp kan forventes å ha en positiv psykososial utvikling. Studien viser imidlertid også at førskolelærene i foreliggende undersøkelse fremstår som engasjerte og følelsesmessig involverte i barna i barnehagen, og de hadde på ulike måter opplevd at de var personlig viktige for barn som har det vanskelig. Dermed har studien også identifisert viktige beskyttende faktorer i barnehagen, som for enkelte barn kan virke dempende på eventuelle belastninger. Man vet imidlertid ikke hvor vanlige disse støttende relasjonene er, og enkelte studier viser forhold mellom barn og voksne i barnehagen som kan være direkte skadelige for barnas psykososiale utvikling (Bae 2004). Det vil dermed være viktig å se nærmere på dette i fremtidige undersøkelser.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKjeft i barnehagen. : kan kjeft true barns psykososiale utvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-13en_US
dc.creator.authorBørnich, Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Børnich, Elisabeth&rft.title=Kjeft i barnehagen.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11542en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo32805en_US
dc.contributor.supervisorAnne Sagbakkenen_US
dc.identifier.bibsys060021357en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata