dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:15:47Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:15:47Z | |
dc.date.issued | 2005 | en_US |
dc.date.submitted | 2005-10-03 | en_US |
dc.identifier.citation | Fodstad, Gunnår Aagot, Opjordsmoen, Tore Ellef, . Tverrsektorielt samarbeid - er det mulig?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31673 | |
dc.description.abstract | Tittel:
Tverrsektorielt samarbeid er det mulig? En kvalitativ studie av fire virksomheter tilknyttet skole og helsevesen.
Bakgrunn og formål:
Samarbeid og samordning, rasjonalisering og effektivisering har stått på den politiske dagsordenen gjennom flere år. Departementale føringer, rundskriv og strategiplaner har hatt fokus på brukere som har behov for helhetlige hjelpetjenester fra forskjellige virksomheter. Dette er virksomheter som er hjemlet i forskjellige lovverk, men som har flere av de samme yrkesgruppene representert. Denne hovedoppgaven handler om å finne viktige og gode kriterier for samarbeid og samordning mellom noen av disse hjelpetjenestene.
Klargjøring av hovedproblemstillingen skjer gjennom tre forskningsspørsmål:
I hvilken grad og på hvilken måte samarbeider og samordner informantene sine tjenester i dag?
Hvilke kriterier ønsker informantene skal ligge til grunn for et vellykket samarbeid?
Hvilke hindringer og muligheter er viktige for informantene med tanke på samarbeid og samordning av tjenester?
Metode:
Undersøkelsen er basert på en kvalitativ forskningstilnærming, nærmere bestemt fire kvalitative gruppeintervju. Intervjuene ble gjennomført ved bruk av intervjuguide. Utvalgene var hensiktsmessig i forhold til temaet, og består av 19 informanter med forskjellig yrkesbakgrunn, kjønn og arbeidserfaring fordelt på fire virksomheter. De fire virksomhetene var Habiliteringstjenesten for barn, Barne- og ungdomspsykiatrisk enhet ved et lokalt sykehus, et statlig spesialpedagogisk kompetansesenter samt regional PPT. De fleste yrkesgruppene er likt representert ved de fire virksomhetene bortsett fra PPT som i all hovedsak var representert ved lederne. I tillegg var PPT kun representert ved spesialpedagoger. Virksomhetene er hjemlet i forskjellige lovverk. Intervjuene er av ca. 1 times varighet, og er tatt opp med mp3 spiller.
Dataanalyse:
Når intervjuene var ferdige, ble disse transkribert. Vi har gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet. Temaene ble valgt dels med utgangspunkt i teori, dels i selve datamaterialet. Vi benyttet så analyse- og dataprogrammet NUD*IST som et hjelpemiddel i forhold til kategorisering og systematisering av materialet. Vi tok også utgangspunkt i en såkalt GAP analyse . Dette gjorde vi for å belyse nå-situasjonen opp mot en ønsket situasjon.
Resultater og konklusjon:
Resultatene er presentert og drøftet med bakgrunn i informantenes uttalelser og et teoretisk perspektiv. Med basis i et humanistisk perspektiv og en eklektisk tilnærming har vi sett nærmere på begrepene samarbeid, samordning og tverrsektorielt samarbeid. Dette er nært knyttet opp til definisjoner i forhold til fag, flerfaglighet, tverrfaglighet og tverretatlig/tverrsektorielt. Samarbeid og samordning av tjenester handler om å utvikle en faglighet som har basis i felles forståelse, men forutsetningen må være at alle er genuint opptatt av dette. Vårt materiale og vår tolkning gir helt klart grunnlag for å si at den viktigste forutsetningen for et godt samarbeide er tilstede hos våre informanter, nemlig ønsket om å samarbeide. Enkelte oppfatter samarbeid som å gi informasjon, andre som å ta imot informasjon, mens noen er opptatt av å gjøre begge deler. Hvis forventningene ikke blir drøftet, vil dialogen bli skadelidende i et samarbeid. Det kan også se ut som om det i noen grad kan være enklere å si noe om hvordan andre skal samarbeide snarere enn det å kritisk vurdere sin egen rolle. Dette gjelder ikke minst en omfattende gjennomgang av begrepene samarbeid og samordning både internt og på tvers av virksomhetene. Gode og grunnleggende kriterier for samarbeid og samordning av tjenester i en initieringsfase, er avgjørende for om samarbeidet skal lykkes. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Tverrsektorielt samarbeid - er det mulig? : en kvalitativ studie av fire virksomheter tilknyttet skole og helsevesen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-17 | en_US |
dc.creator.author | Fodstad, Gunnår Aagot | en_US |
dc.creator.author | Opjordsmoen, Tore Ellef | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fodstad, Gunnår Aagot&rft.au=Opjordsmoen, Tore Ellef&rft.title=Tverrsektorielt samarbeid - er det mulig?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-11553 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 30962 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Kristen Dalby og Reidun Tangen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 060105755 | en_US |