Abstract
Tema og problemstilling:
Temaet i oppgaven er bruk av TEACCH metoden i opplæringen av personer med autisme.
Hensikten med oppgaven er å gi et bilde av hvordan pedagoger bruker metoden i sitt daglige arbeid. Problemstillingen er derfor:
Hvordan blir TEACC metoden brukt i arbeid med barn med autisme?
Metode:
Prosjektet inneholder observasjon og intervjuer av tre pedagoger. Dette er med andre ord en kvalitativ studie. Det er et for lite materiell til å generalisere til populasjonen. Den kan imidlertid gi et hint om hvordan pedagoger tenker rundt bruk av opplæringsmetoden.
Hovedkonklusjon:
TEACCH metoden har hatt stor gjennomslagskraft. Den er med på å skape oversikt, struktur og trygghet for personer med autisme. Informantene i dette prosjektet benytter mye av TEACCH metoden i sitt arbeid. De er alle opptatt av at de ikke følger metoden slavisk, men hadde en eklektisk tilnærming.
Det som viser seg i min undersøkelse er at de henter mer fra TEACCH metoden inn i sitt arbeid enn hva de selv er bevisste på. Dette kan tyde på at de ikke kjenner metoden godt nok, noe de også selv hevder. Ved å ha en eklektisk tilnærming kan ha ført til at de er usikre på hvor de henter inspirasjon fra. Manglende innsikt i metoden har også ført til en oppfatning om at TEACCH metoden er mindre fleksibel enn hva som kommer frem i litteraturen.