Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:52Z
dc.date.available2013-03-12T13:08:52Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-23en_US
dc.identifier.citationAukner, Ragnhild. Helt som andre, eller noe for seg selv?. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31617
dc.description.abstractSAMMENDRAG Helt som andre, eller noe for seg selv? Språkutvikling hos barn født med Leppe-kjeve-ganespalte (LKG) en risikogruppe i forhold til lesevansker? Bakgrunn Mye forskning har etter hvert satt fokus på hvor viktig språkutviklingen i førskolealder er som grunnlag for skriftspråkutviklingen. Språkutvikling har også vært et tema innen forskning i forhold til barn født med ganespalte, og en del forskere har funnet at denne gruppen ofte har en forsinket språkutvikling sammenlignet med andre barn. Dette er også et inntrykk fra egen erfaring etter mange års arbeid i ganespalteteamet i Oslo. Med ny kunnskap om hvilke faktorer som er spesielt viktige tidlig, var det ønskelig å finne ut noe om hvordan barn født med ganespalte mestret disse, og om denne gruppen barn må betraktes som en risikogruppe med tanke på lesevansker. Problemstilling To problemstillinger ble utformet: 1. Er det forskjell på barn født med ganespalte og andre barn på faktorer som antas å ha betydning for senere skriftspråkutvikling? 2. Er det forskjell på barnas språkferdigheter avhengig av spaltetype? De faktorer som ble valgt som viktige å undersøke var språkforståelse, ekspressivt språk, aktivt og passivt vokabular og setningsminne. Metode Det ble valgt kausal-komparativ metode. Det vil si at det var ønskelig med et utvalg som skilte seg fra normgruppen kun ved at de var født med spalte. Barna ble undersøkt med tester, som gir resultater i form av tall. Det ble dermed en kvantitativ undersøkelse, men ikke-eksperimentell, da man ikke gikk inn med noen intervensjon. Utvalget besto av 36 barn, født med leppe-kjeve-ganespalte eller isolert ganespalte, som sognet til spalteteamet i Oslo, dvs. barn fra hele landet. Alle var født i 2000 og hadde fylt 4 år. Barn som var utenlandsadoptert eller hadde et annet morsmål enn norsk ble ekskludert, det samme ble barn som hadde en syndromdiagnose eller andre kjente tilleggsvansker til spalten. Testbatteriet besto av det meste av Reynells språktest, Bo Ege Språklig Test 1, British Picture Vocabulary Scale II, og setningsminneprøven fra WPPSI. Normene på de forskjellige testene ble brukt som sammenligningsgrunnlag. Det ble ikke benyttet kontrollgruppe. Resultater Det ble ikke funnet signifikante forskjeller mellom spaltetypene på noen av testene, men en svak tendens antydes. Ved sammenligning med normgruppen på testene fordelte utvalget seg på en annen måte enn normalpopulasjonen. På språkforståelse var det flere av barna i utvalget enn i normgruppen som skåret i de 3 laveste prøveklassene på stanine-skalaen, men det var enda flere som skåret i de 3 høyeste prøveklassene. På passivt vokabular kom det også fram en todelt fordeling. På denne prøven skåret utvalget som helhet signifikant lavere enn normene (p<.01). Det ble funnet høy korrelasjon mellom resultatene fra de forskjellige testene, noe som betyr at de som skåret svakt på den ene testen er de samme som skåret svakt på de fleste testene. Konklusjon Vokabular ble i oppgaven definert som en viktig prediktor ved 4-års alder med tanke på skriftspråkutviklingen, og spesielt viktig for leseforståelse. Den signifikant lavere skåren på passivt vokabular bør dermed tas på alvor, spesielt sammen med at også flere barn i utvalget enn i normgruppen skåret i de laveste prøveklasser på språkforståelse. Barn født med ganespalte er en svært heterogen gruppe, og alle står ikke i fare for å utvikle lesevansker. Gruppen bør likevel gis oppfølging som en risikogruppe, da vi ikke fra fødselen av vet hvem som trenger det mest.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHelt som andre, eller noe for seg selv? : språkutvikling hos barn født med leppe-kjeve-ganespalte (LKG) : en risikogruppe i forhold til lesevansker?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-08-24en_US
dc.creator.authorAukner, Ragnhilden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aukner, Ragnhild&rft.title=Helt som andre, eller noe for seg selv?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10877en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo27553en_US
dc.contributor.supervisorGunvor Dalby Veaen_US
dc.identifier.bibsys051486040en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata