• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Repetert lesing

Gustavsen, Tone Smørdal; Næss, Kari-Anne Bottegaard
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2005
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10857

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Spesialpedagogikk [2033]
Abstract
Sammendrag

Denne studien ser på effekten av repetert lesing blant 3. klasseelever fra et tettsted på Østlandet. Kognitive evner, vokabular og grammatikk benyttes som kontrollvariabler på faktorer som mulig påvirker leseutviklingen, samtidig som det er kontrollert for ulikheter i leseferdighet ved studiens start. Utvalget i under-søkelsen består av 90 elever, totalt fire klasser med den spredning og variasjon en normalt finner i et slikt utvalg. Elevene fordeler seg i en tiltaksgruppe på 69 elever (3 klasser) og en kontrollgruppe på 21 elever (1 klasse).

Tiltaket, som varer i seks uker, er utformet som ett undervisnings-opplegg bestående av ulike varianter repetert lesing, både parlesing og uassistert stillelesing. Materialet som benyttes er likt for alle elevene og inneholder høyfrekvente bokstavlyder, høyfrekvente ord og 30 ulike tekster på 3. klassenivå. I opplegget inngår det i tillegg daglig høring av elevene der lesefeil registreres.

Resultatene av undersøkelsen viser at elevene i tiltaksgruppa har signifikant framgang både i forhold til hastighet og nøyaktighet på ord og tekstnivå. Funnene indikerer at opplegget fører til bedre leseflyt hos elever på 3. klassetrinn. Både svake og sterke elever profitterer på opplegget, men effekten synes å være sterkest hos elever som i utgangspunktet hadde svakest leseferdighet.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy