• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkreter i matematikkundervisningen : en litteraturstudie

Halvorsen, Nina; Waaler, Vidar
Master thesis
View/Open
Brukxavxkonkreter.pdf (1.666Mb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-29214

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Spesialpedagogikk [1546]
Abstract
Problemstilling

Dette er en litteraturstudie som tar for seg bruk av konkreter i matematikkundervisningen. Problemstillingen er:

Hva sier forskningslitteratur om bruk av konkreter i matematikkundervisningen?

Datamaterialet har ulike tilnærminger til bruk av konkreter. Det er variert alder i utvalgene og materialet kan gi oss et flerspektret bilde på hvordan konkreter virker inn på læring.

Metode og materiale

Vi benyttet oss av formålstjenelig, eller skjønnsmessig utvalg hvor vi hadde ulike kriterier for valg av forskningslitteratur. Fem ulike artikler dannet datamaterialet vårt. Vi hadde til hensikt å få et bredt innblikk i hvordan konkreter kan brukes, og hvordan de virker inn på læring av matematiske begreper og konsepter.

Resultater og konklusjon

Forskningen er tvetydig og innehar både positive og negative sider. Konkreter ser ut til å ha en positiv effekt på barns ervervelse av matematikkforståelse. Det kan imidlertid se ut som det i større grad bør tas hensyn til hvordan konkretene ser ut og hvordan læreren bruker dem. Konkreter med irrelevante elementer kan avlede eleven fra forståelse. Dersom konkreter ikke er relevante for overføring fra konkret til abstrakt forståelse, kan konkretene ha en svekkende funksjon. De kan derimot ha en profitterende effekt dersom konkretene er relevante uten for mye avledende egenskaper. Det bør tas individuelle hensyn i forhold til hvor ofte konkretene brukes, hva slags konkreter som anvendes eller didaktiske tilnærminger. Konkreter har også en påvirkning på motivasjon. Det er forskningsmessig usikkerhet rundt hvilken effekt konkreter har. Det kan se ut til å være behov for mer forskning på området.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy