Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:13:02Z
dc.date.available2013-03-12T13:13:02Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-01en_US
dc.identifier.citationGuttormsen, Linn Stokke, Gjestad, Anniken, . Statistisk læring hos barn med spesifikke språkvansker. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31333
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Oppgaven er skrevet i tilknytning til prosjektet ”Hjerneaktivitet knyttet til språklæring hos barn med språkvansker og barn med typisk utvikling” tilknyttet Universitetet i Bergen. Språkets kompleksitet, og den utrolige evnen til å lære seg språket slik barn gjør i løpet av de første leveårene, er et fenomen som har opptatt mange forskere og resultert i mange undersøkelser. Barn tilegner seg språk gjennom fonologiske, semantiske og syntaktiske prosesser. I denne undersøkelsen fokuserer vi på en evne antatt å danne grunnlaget for aspekter ved språktilegnelsen - statistisk læring. Saffran (2002) hevder at statistisk læring er en viktig faktor for adekvat språktilegnelse, da statistisk læring innebærer en oppdagelse av avhengigheten mellom språklige elementer og dermed språkets underliggende struktur. Da mange barn med SSV har vansker med grammatikk, er det rimelig å anta at deres syntaktiske vansker kan ses i sammenheng med deres evne til statistisk læring. Studier som benytter kunstig språk i undersøkelse av språktilegnelse, har vist den bemerkelsesverdige evnen mennesker har til å trekke ut syntaktiske strukturer fra en kontinuerlig talestrøm (Mueller, Oberecker, Friederici, 2009) og nyttegjøre seg av den statistiske informasjonen i språket. Ved bruk av metoden ERP, kan man få innsikt i den implisitte læringen av syntaktiske strukturer, ettersom metoden gir innblikk prosesser som foregår i etterkant av stimuluspresentasjon ved registreringer av hjernens elektriske potensialer. Med bakgrunn i dette, gjennomføres det en studie av barn med SSV sine evner til statistisk læring av syntaktiske strukturer målt ved ERP. Følgende problemstilling for oppgaven ble formulert: Evner barn med SSV å benytte seg av statistisk informasjon i tilegnelsen av nye syntaktiske strukturer på samme måte som normalspråklige barn? Hva kan være årsaken til en eventuell forskjell mellom gruppene? Metode: Utvalget i undersøkelsen består av 38 barn i alderen 4.6-7.3 år, henholdsvis 13 barn med SSV og 25 normalspråklige barn. Undersøkelsen er av kvantitativ art og designet som ble brukt faller inn under betegnelsen ikke-eksperimentelt design. Metoden som benyttes er ERP, en nevrofysiologisk måling av hjernepotensialer, mens instrumentet som anvendes for å undersøke barnas statistiske læring, er et eksperiment bestående av grammatisk korrekte og ukorrekte setninger. Setningene består av avhengige elementer (nonord) med en forutsigbar struktur, som muliggjør en tilegnelse av den korrekte strukturen. For å kunne besvare 3 problemstillingen, ble barnas hjerneresponser på stimuli ved grammatisk korrekte setninger og setninger med ukorrekt syntaktisk struktur analysert. Eventuelle forskjeller i respons på grammatisk korrekte og ukorrekte setninger som forekom hos de to gruppene, ble signifikanstestet. Formålet med å undersøke om barna responderte ulikt på de to setningstypene, er å få innsikt i deres bearbeiding av setningene, noe som vil kunne gi indikasjoner på deres oppfattelse av den syntaktiske strukturen. Analyse og resultater: Analysene er foretatt i SPSS, og det er i hovedsak benyttet Paired Sampled T-test. Resultatene av analysene viste en tendens til at gruppen barn med SSV bearbeidet den syntaktiske strukturen annerledes enn kontrollgruppen. I forskningshypotesene blir en forventning om blant annet en automatisk respons på syntaktiske brudd (ERPkomponenten ELAN) hos begge gruppene og en eventuell en forsinket respons hos barn med SSV beskrevet. Istedenfor den forventede responsen, forekom det en repetisjonseffekt (ERPkomponenten N200-400) i etterkant av tidligere presenterte grammatisk korrekte setninger hos kontrollgruppen. Den kliniske gruppen derimot, viste ingen tydelig effekt i tidlige tidsvinduer. Dette kan blant annet tyde på en spesifikk svikt i automatiske bearbeidingsprosesser, eller en svakhet i barnas implisitte hukommelse av tidligere presentert lingvistisk stimuli. Funnene støttet dermed ikke forskningshypotesen om en automatisk respons på stimulus med syntaktiske brudd. Forskningshypotese nummer to inneholdt en forventning om en mer kontrollert prosess i bearbeiding og reparasjon av syntaktiske brudd (ERP-komponenten P600) i senere tidsvinduer, og eventuelt en forsinket eller avvikende respons hos gruppen barn med SSV. Det forekom ikke en typisk respons på syntaktiske brudd hos noen av gruppene, men responsen som kontrollgruppen viste, antas å være sammenlignbar med andre studier av syntaktiske brudd og dermed indikere en tilegnelse av strukturen. Responsen som forekom hos den kliniske gruppen ga indikasjoner om en forskjellig bearbeiding av grammatisk korrekte og ukorrekte setninger, men responsen var ikke sammenlignbar med responser beskrevet i empirisk litteratur eller kontrollgruppens respons. Det ble av den grunn antatt at barna med SSV prosesserer den språklige stimulusen annerledes enn kontrollbarna gjør, og muligens kan dette indikere at barna med SSV ikke har evnet å tilegne seg den syntaktiske strukturen ved nyttegjøring av den statistiske informasjonen gitt i stimulus. Faktorene som antas å være årsaken til forskjeller mellom gruppene blir diskutert med henblikk på resultatene som fremkom og tidligere empiri, hvor informasjonsprosessering og minnekapasitet blir trukket frem som to mulige forklaringer.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleStatistisk læring hos barn med spesifikke språkvansker : et ERP-studie av barn med spesifikke språkvanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-06en_US
dc.creator.authorGuttormsen, Linn Stokkeen_US
dc.creator.authorGjestad, Annikenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Guttormsen, Linn Stokke&rft.au=Gjestad, Anniken&rft.title=Statistisk læring hos barn med spesifikke språkvansker&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25352en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103207en_US
dc.contributor.supervisorPeer Møller Sørensenen_US
dc.identifier.bibsys10218030xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31333/1/Ferdigxmasteroppgavextilxinnlevering%5B1%5D.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata