Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:11:33Z
dc.date.available2013-03-12T13:11:33Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-27en_US
dc.identifier.citationEnger, Cathrine Marie Steineger. Tilrettelegging av datahjelpemidler for dyslektikere i ungdomskolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31316
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Med dagens datateknologi kan man jobbe med lyd, bilde og tekst på nye måter som er tilpasset ulike behov. Forskning viser at IKT kan lette innlæringsprosessen for elever med lese- og skrivevansker. Formålet med oppgaven har derfor vært å rette søkelyset på den praktiske tilretteleggelsen av datahjelpemidler i skolemiljøet. Denne oppgaven gir et lite innblikk i IKT-bruken ved et utvalg ungdomsskoler i Bærum. Problemstilling: Hvordan er bruken av datahjelpemidler tilrettelagt for dyslektikere i ungdomsskolen? Metode og utvalg: For å belyse problemstillingen tok jeg i bruk en kvantitativ metode. Med utgangspunkt i denne metoden benyttet jeg en deskriptiv tilnærming. Ved bruk av en survey søkte jeg å kartlegge tilretteleggingen av datahjelpemidler / IKT (datamaskin og programvare tildelt fra Hjelpemiddelsentralen) ved ungdomsskoler i Bærum. Utdelingen av spørreskjemaene gikk via en kontaktperson ved hver skole, derfor var alle mine respondenter anonyme for meg. Av i alt 12 skoler valgte 8 å delta. Én skole falt fra underveis, så dermed deltok det elever fra 7 skoler i undersøkelsen. Det var totalt 62 aktuelle respondenter hvorav 33 valgte å delta. Dataanalyse: Programmet SPSS 16.0 (Statistical Package for the Social Sciences) ble brukt for å registrere, bearbeide og analysere dataene fra spørreskjemaene. Resultatene er presentert i frekvenstabeller. Resultater og konklusjoner: Hovedmålsetningen med oppgaven var å kartlegge hvordan skolene tilrettelegger datahjelpemidler for dyslektikere. Undersøkelsen avdekker at respondentene har jevnt over gode datakunnskaper, men tilsynelatende er bruken av både datamaskinen og programvarer for dyslektikere lite anvendt. Respondentene er videre mindre fornøyd med veiledning og oppfølging. Samtidig gir de gjennomgående positive tilbake-meldinger på at skolearbeidet og skolehverdagen har blitt lettere med bruken av datamaskinen som hjelpemiddel. Resultatene som ble avdekket kan overordnet tyde på at lærer / spesialpedagog samt skoleledelse ikke tilrettelegger i tilstrekkelig grad. Dette gjelder på flere områder. Forskningsteorien synliggjør behovet for de pedagogiske tiltakene og understreker viktigheten av å rette fokus på forebygging av lese- og skrivevansker. Med dette som utgangspunkt og grunnlag er det mye å hente gjennom videre tilrettelegging av datahjelpemidler for dyslektikere i skolen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTilrettelegging av datahjelpemidler for dyslektikere i ungdomskolen : mulige ulikheter mellom jenter og gutters databruken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-09-20en_US
dc.creator.authorEnger, Cathrine Marie Steinegeren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Enger, Cathrine Marie Steineger&rft.title=Tilrettelegging av datahjelpemidler for dyslektikere i ungdomskolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25396en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo103045en_US
dc.contributor.supervisorLage Jonsborgen_US
dc.identifier.bibsys102052476en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31316/1/MasterxCathrinexS.xEngerx2010.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata