Abstract
Problemstillingen er hvordan utfører trafikklærere
veiledningstimen trinn tre? Den omhandler førerkortklasse
B, personbil. Dette fordi det er personbiler det er flest av på
veiene, og som de fleste av oss har et forhold til.
Oppgaven tar for seg problemstillingen i tillegg til mål og
visjon som ligger til grunne for at nettopp denne
problemstillingen ble valgt. Oppgaven vil også se
føreropplæringen i et tidsperspektiv fra 1965, og frem til i
dag. På den måten vil helheten formidles, og man kan følge
utviklingen i et tidsperspektiv…
Forskningen ble gjennomført med intervju og observasjon
som metoder.
Veiledningstimen trinn tre, er noe av det nye som ble innført
i læreplan førerkortklasse B 2005.
4
Det har derfor ikke blitt gjort tidligere undersøkelser på hva
slags innvirkning veiledningstimen har, eller hvordan ulike
lærere gjennomfører denne timen.
For å fremme 0-visjonen, som er Norges visjon om 0 hardt
skadde eller drepte i trafikken, kan veiledningstimen trinn tre
kanskje bidra til kvalitetssikring av trafikkopplæringen og
elevens trafikale nivå, som igjen vil bidra til å redusere
ulykkene på Norske veier. Spesielt med tanke på unge
førere, der ulykkestatistikken er høyest. (ssb.)
Elevene som fulgte læreren i deres time ble også en viktig
faktor i undersøkelsen. Dette for å se hvilket utbytte elevene
hadde av veiledningstimen.
Hvordan veiledningstimen trinn tre ble gjennomført,
nyttiggjøres ved å se den i lys av ulike læreplanteorier.
En god læreplan krever nøye planlegging, og spriket mellom
den oppfattede og den operasjonaliserte læreplanen kan være
stort.
Læreplanens ulike dimensjoner inneholder dermed en
tolkningsdimensjon som kan gi trafikklærerne et stort
handlingsrom…