• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Veiledningstime - et bidrag til 0-visjonen? : føreropplæringen førerkortklasse B

Heimro, Linn Elise
Master thesis
View/Open
Nykonvertert[1].pdf (509.6Kb)
Year
2009
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-22949

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1959]
Abstract
Problemstillingen er hvordan utfører trafikklærere

veiledningstimen trinn tre? Den omhandler førerkortklasse

B, personbil. Dette fordi det er personbiler det er flest av på

veiene, og som de fleste av oss har et forhold til.

Oppgaven tar for seg problemstillingen i tillegg til mål og

visjon som ligger til grunne for at nettopp denne

problemstillingen ble valgt. Oppgaven vil også se

føreropplæringen i et tidsperspektiv fra 1965, og frem til i

dag. På den måten vil helheten formidles, og man kan følge

utviklingen i et tidsperspektiv…

Forskningen ble gjennomført med intervju og observasjon

som metoder.

Veiledningstimen trinn tre, er noe av det nye som ble innført

i læreplan førerkortklasse B 2005.

4

Det har derfor ikke blitt gjort tidligere undersøkelser på hva

slags innvirkning veiledningstimen har, eller hvordan ulike

lærere gjennomfører denne timen.

For å fremme 0-visjonen, som er Norges visjon om 0 hardt

skadde eller drepte i trafikken, kan veiledningstimen trinn tre

kanskje bidra til kvalitetssikring av trafikkopplæringen og

elevens trafikale nivå, som igjen vil bidra til å redusere

ulykkene på Norske veier. Spesielt med tanke på unge

førere, der ulykkestatistikken er høyest. (ssb.)

Elevene som fulgte læreren i deres time ble også en viktig

faktor i undersøkelsen. Dette for å se hvilket utbytte elevene

hadde av veiledningstimen.

Hvordan veiledningstimen trinn tre ble gjennomført,

nyttiggjøres ved å se den i lys av ulike læreplanteorier.

En god læreplan krever nøye planlegging, og spriket mellom

den oppfattede og den operasjonaliserte læreplanen kan være

stort.

Læreplanens ulike dimensjoner inneholder dermed en

tolkningsdimensjon som kan gi trafikklærerne et stort

handlingsrom…
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy