Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:03:53Z
dc.date.available2013-03-12T13:03:53Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-03-15en_US
dc.identifier.citationAndresen, Jill Hege Hansen Bratteng. Bevisste voksne, medvirkende barn?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30914
dc.description.abstractDenne oppgaven søker å kaste lys over hvordan faglig ansatte i barnehager som benytter Howard Gardners flerintelligensteori som et verktøy i utformingen av sin pedagogiske virksomhet, oppfatter forhold tilknyttet medvirkning i barnehagen. Barns medvirkning i barnehagesammenheng er relativt nytt, men det får stort fokus i barnehagenes nye retningslinjer tilknyttet barnehager virksomhet, gjennom Barnehageloven og i Rammeplan for barnehagers innhold og oppgaver. Jeg ønsker i denne oppgaven å fokusere på de faglige ansattes oppfatninger tilknyttet egen rolle og i forhold til barns uttrykk tilknyttet medvirkning i barnehagen. I denne forbindelse har jeg gjennomført et intervjustudie i to barnehager, en i Sandnes kommune og en i Klepp kommune som utgangspunkt for forskningsoppgavens empiriske grunnlag. En av utfordringene barnehagene står ovenfor er at de må selv skape seg en forståelse for hva medvirkning i egen barnehage skal være, og hvordan de ønsket at dette skal komme til uttrykk både i barnehagens formelle og uformelle kontekster. Hva mener de ansatte er viktig i en slik sammenheng, og hvilke konsekvenser får dette i forhold til barnas reelle muligheter for aktiv deltakelse i egen barnehagehverdag? Gjennom relevant faglitteratur og analyse av empiriske data, har jeg til hensikt å vise hvordan de voksnes subjektive oppfattninger innvirker på måten de forholder seg til ulike sider ved barns medvirkning på. Analysen viser at de faglige ansattes oppfatninger av medvirkning i barnehagen settes i sammenheng med barnehagens forutsetninger, de voksnes syn på hvordan barn kan medvirke, de voksnes syn på egen rolle, barns uttrykk tilknyttet medvirkning og barns egne forutsetninger for å kunne medvirke. Det er viktig å ha med seg perspektivet om at dette er de faglige ansattes subjektive forståelse av fenomenet medvirkning. Hvordan dette får praktiske konsekvenser eller følger i barnas virkelighet vil ikke blir berørt i denne oppgaven.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBevisste voksne, medvirkende barn? : Faglig ansatte i MI-barnehager sine oppfatninger om medvirkning i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-06-27en_US
dc.creator.authorAndresen, Jill Hege Hansen Brattengen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Andresen, Jill Hege Hansen Bratteng&rft.title=Bevisste voksne, medvirkende barn?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15064en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo54751en_US
dc.contributor.supervisorConrad Hagenen_US
dc.identifier.bibsys070881251en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30914/1/Hovedfag.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata