Abstract
Tema for denne oppgaven har vært ungdom, utdanningsvalg, identitet og diskursanalyse. Utgangspunktet er det senmoderne samfunn. En konsekvens av endringene som har vært i samfunnet er at vi er blitt mer individualiserte, som innebærer at vi er blitt mer frigjort fra sosiale og kulturelle strukturer når vi foretar utdanningsvalg. Det har da vært interessant hvordan dette påvirker ungdom og deres identitetsdannelse.
Problemstillingen er: På hvilken måte inngår ungdoms utdanningsvalg i diskursive identitetsforhandlinger?
Undersøkelsen er blitt gjennomført i tre faser; essay, individuelle intervju og fokusgruppe intervju. Analysen av datamaterialet har vært diskursanalyse. Teorien har vært fra diskursteorien til Laclau & Mouffe, og analysert etter metoden til Faircloughs kritisk diskursanalyse. Med denne metoden har jeg analysert datamaterialet på tre nivåer; tekst, diskursiv praksis og sosial praksis. Jeg har sett etter diskursive identitetsforhandlinger hos elevenes meningskonstruksjoner.
Endringene i samfunnet har gitt oss nye oppfatninger og handlingsmuligheter for livene våres. Funnene i denne oppgaven kan tyde på at elevene har en oppfatning av at de er individualisert, noe som påvirker hvordan de tar valgene sine. Samtidig visste deg seg at de sosiale og kulturelle strukturer spiller inn når utdanningsvalg skal fattes.