• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når det å velge er viktigst : om ungdom, fremtidsorientering og en lokal kontekst

Godø, Ingrid H.
Master thesis
View/Open
godo.pdf (452.6Kb)
Year
2005
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-11172

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1959]
Abstract
Tema

Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hva påvirker ungdom i et

lite, ruralt kystsamfunn når de står overfor avgjørende valgsituasjoner som kan knyttes

til deres fremtidsorientering? Som oppgavens tittel gir en pekepinn på representerer

problemstillingen temaet ungdoms fremtidsorientering i en lokal kontekst. Oppgaven tar

utgangspunkt i en tilnærming til denne problemstillingen som favner både individ og

kontekst. Det vil si at det fokuseres på hva og hvordan ungdommene velger og hvilke

betydning konteksten, altså deres sosialiseringsmiljø, har i denne sammenhengen.

Studien representere slik et forsøk på å belyse hvilke påvirkning det å vokse opp i et

lite, ruralt kystsamfunn, dominert av tradisjonell sysselsetting, kan ha for ungdoms

fremtidsorientering i dag.

Metode

Feltarbeid ble valgt som metodisk tilnærming for å belyse det aktuelle temaet. Dette

innebærer en kvalitativt orientert tilnærming som ivaretar et perspektiv som fokuserer

både på individet og på den samfunnsmessige og kulturelle konteksten individet lever i

og samhandler med andre individer. Valg av metodisk tilnærming er slik tilpasset

oppgavens problemstilling. Deltagende observasjon og semistrukturerte intervjuer er

benyttet for å innhente data.

Kilder

Det empiriske grunnlaget for denne oppgaven er data samlet inn under feltarbeidet på

øya ”Omna”. To sett av data, henholdsvis loggbok fra deltagende observasjon og

transkriberte opptak av semistrukturerte intervjuer med 14 ungdommer på øya, utgjør

det empiriske materialet for studien. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven

representeres hovedsaklig ved ulike perspektiver, fra pedagogisk sosiologi og

sosialpsykologi, som belyser forholdet mellom individ og samfunn. Oppgavens

problemstilling kan sees i forhold til en spenning mellom tradisjon og modernitet. For å

belyse dette forholdet benyttes to ulike teoretiske perspektiver. Først teorier som har

fokus på sosial reproduksjon. Disse teoriene danner utgangspunkt for å si noe om

tradisjoners betydning for ungdoms valg og fremtidsorientering. Så teorier som kan

oppfattes som en kritikk mot reproduksjonsperspektivet. Det handler da om teorier som

vektlegger endring og oppløsning som sentrale kjennetegn ved det moderne samfunn.

Teori om sosialisering er også en sentral del av teorigrunnlaget for denne studien. Mead

sin teori om sosialisering oppfattes som særlig viktig i denne sammenhengen på grunn

av vektleggingen av forholdet mellom individ og miljø. Sosialiseringsteori belyser

hvordan individet utvikler seg, og sin identitet, i samspill med sine omgivelser.

Resultater

De funn som presenteres i denne oppgaven peker mot at den lokale konteksten kan ha

betydning for fremtidsorienteringen til ungdom på ”Omna”. Den innvirkningen det

lokale miljøet og kulturen har kan trolig settes i sammenheng med tradisjonelle forhold i

lokalsamfunnet, også fiskeriet og den betydning det har hatt for mange generasjoner på

”Omna”. Men den betydning den lokale konteksten har ser ikke ut til å ligne den typen

betydning dette gis i hva man kan kalle et reproduksjonsperspektiv. Likevel peker funn

fra studien mot at tradisjonelle lokale perspektiver er en del av det handlingsgrunnlaget

og de referanserammene menneskene i dette lokalsamfunnet forholder seg til, også de

unge i sin fremtidsorientering. Det lokale perspektivet tenkes å representere en verdi for

menneskene på ”Omna”, og blir slik en del av det sosialiseringsinnholdet de som vokser

opp der møter. Sammenfatte kan man si at verdien bygger på et aktør perspektiv, eller

aktør –mentalitet, der det handlende, ansvarlige og aktive individet er idealet. Det antas

at dette lokale perspektivet, som grunnlag for handling, fungerer på samme måte i dag

som tidligere. Valgene de unge tar i dag skiller seg på flere måter fra det som

tradisjonelt sett har vært vanlig i dette kystsamfunnet, men det er grunnlag for å anta at

handlingsrunnlaget er det samme.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy