dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:58:09Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:58:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-09-06 | en_US |
dc.identifier.citation | Ansar, Samin. OPPDRAGELSE I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV. Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30696 | |
dc.description.abstract | MÅL: Hovedhensikten med denne avhandlingen var å fremskaffe kunnskap om 1) hvordan norskfødte ungdommer med ikke-vestlige innvandrerforeldre klarer å utvikle en identitet som balanserer to kulturer når de vokser opp; en innenfor hjemmet, og en i møte med storsamfunnet, 2) hvilke etiske problemer som kan oppstå mellom ikke-vestlige innvandrerforeldre og deres norskfødte barn under oppdragelsen, og 3) hvordan disse ungdommene vil – når de blir foreldre – oppdra sine barn? Formålet med studiet var å få tak i prosessen bak flerkulturell oppdragelse ut ifra norskfødte innvandrerungdommenes egne situasjonelle beskrivelser og opplevelser.
METODE: Jeg utførte kvalitativ forskningsintervju på 6 norskfødte 18-åringer med ikke-vestlige innvandrerforeldre. 4 jenter og 2 gutter – interesserte seg for å delta i dette studiet.
TEORETISKE PERSPEKTIVER: Kagitcibasi sin kulturdimensjon som hun kaller for kollektivisme og individualisme ble benyttet for å forstå hvordan norskfødte med ikke-vestlige innvandrerforeldre opplever flerkulturell oppdragelse. Andre aktuelle teorier og forskning som berører dette feltet ble benyttet for å se om de er valide forklaringer for forståelsen av oppdragelse i dagens flerkulturelle samfunn.
FUNN/KONKLUSJONER: 1) Ungdommene i studiet klarer å utvikle en balanse ved at a) de ikke er opptatt av å identifisere seg selv som enten eller, men heller identifisere seg selv i forhold til de sosiale relasjonene de inngår i, b) de opplever at de er nødt til det, de er dermed mer opptatt av å velge det beste fra begge kulturene og tilegne seg en forståelse som korresponderer begge kulturene. 2) Ungdommene i studiet kommer i konflikt med sine foreldre under oppdragelsen på grunn av a) ulik virkelighetsoppfatning på hva som oppfattes som frihet – der de er har lov til å bestemme over sine valg selv, er de også forbundet med aksept og forventinger fra sine foreldre – dette bidrar til at ungdommen (frivillig eller ufrivillig) retter seg mot foreldrenes normer og forventinger noe som setter et hinder for utviklingen av deres egen selvforståelse, b) tross problemer i oppdragelsen ønsker ungdommen ikke å leve i opposisjon – de er opptatt av å ha det bra sammen – de hever seg derfor over problemene. 3) Ungdommene i studiet ønsker å oppdra sine barn med en viss grad av frihet i oppdragelsen, men også bevare noe av det samholdet de selv har blitt oppdratt i – på den måten vektlegger de viktigheten av balanse i den oppdragelsen de ønsker å gi sine barn.
Det er videre et behov for nyansert forskning som kan bidra til å forstå norskfødte innvandrerungdommenes unike situasjon bedre. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | OPPDRAGELSE I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV : - en kvalitativ studie av norskfødte ungdommer med ikke-vestlige innvandrerforeldre | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-12-03 | en_US |
dc.creator.author | Ansar, Samin | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ansar, Samin&rft.title=OPPDRAGELSE I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-32614 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 168699 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Guri Jørstad Wingård | en_US |
dc.identifier.bibsys | 123721695 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30696/1/S.ANSARx-xMASTER.pdf | |