Abstract
MÅL: Hovedhensikten med denne avhandlingen var å fremskaffe kunnskap om 1) hvordan norskfødte ungdommer med ikke-vestlige innvandrerforeldre klarer å utvikle en identitet som balanserer to kulturer når de vokser opp; en innenfor hjemmet, og en i møte med storsamfunnet, 2) hvilke etiske problemer som kan oppstå mellom ikke-vestlige innvandrerforeldre og deres norskfødte barn under oppdragelsen, og 3) hvordan disse ungdommene vil – når de blir foreldre – oppdra sine barn? Formålet med studiet var å få tak i prosessen bak flerkulturell oppdragelse ut ifra norskfødte innvandrerungdommenes egne situasjonelle beskrivelser og opplevelser.
METODE: Jeg utførte kvalitativ forskningsintervju på 6 norskfødte 18-åringer med ikke-vestlige innvandrerforeldre. 4 jenter og 2 gutter – interesserte seg for å delta i dette studiet.
TEORETISKE PERSPEKTIVER: Kagitcibasi sin kulturdimensjon som hun kaller for kollektivisme og individualisme ble benyttet for å forstå hvordan norskfødte med ikke-vestlige innvandrerforeldre opplever flerkulturell oppdragelse. Andre aktuelle teorier og forskning som berører dette feltet ble benyttet for å se om de er valide forklaringer for forståelsen av oppdragelse i dagens flerkulturelle samfunn.
FUNN/KONKLUSJONER: 1) Ungdommene i studiet klarer å utvikle en balanse ved at a) de ikke er opptatt av å identifisere seg selv som enten eller, men heller identifisere seg selv i forhold til de sosiale relasjonene de inngår i, b) de opplever at de er nødt til det, de er dermed mer opptatt av å velge det beste fra begge kulturene og tilegne seg en forståelse som korresponderer begge kulturene. 2) Ungdommene i studiet kommer i konflikt med sine foreldre under oppdragelsen på grunn av a) ulik virkelighetsoppfatning på hva som oppfattes som frihet – der de er har lov til å bestemme over sine valg selv, er de også forbundet med aksept og forventinger fra sine foreldre – dette bidrar til at ungdommen (frivillig eller ufrivillig) retter seg mot foreldrenes normer og forventinger noe som setter et hinder for utviklingen av deres egen selvforståelse, b) tross problemer i oppdragelsen ønsker ungdommen ikke å leve i opposisjon – de er opptatt av å ha det bra sammen – de hever seg derfor over problemene. 3) Ungdommene i studiet ønsker å oppdra sine barn med en viss grad av frihet i oppdragelsen, men også bevare noe av det samholdet de selv har blitt oppdratt i – på den måten vektlegger de viktigheten av balanse i den oppdragelsen de ønsker å gi sine barn.
Det er videre et behov for nyansert forskning som kan bidra til å forstå norskfødte innvandrerungdommenes unike situasjon bedre.